Kansainvälisen kaupan maksutavat
Virtanen, Suvi (2012)
Virtanen, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107430
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy kansainvälisessä kaupassa yleisimmin käytettyihin maksutapoihin. Opinnäytetyö on toteutettu yhteiytyössä case-yrityksen X:n kanssa. Työn tarkoituksena on esitellä ja vertailla viittä erilaista ulkomaankaupan maksutapaa. Tavoitteena on myös tutkia case-yrityksen kaupankäyntiä Euroopan Unionin ulkopuolella olevien asiakkaiden kanssa.
Työn teoriaosa keskittyy kansainvälisen kaupan maksutapoihin. Alussa selostetaan lyhyesti yritysten kansainvälistymistä ja kansainvälistä kauppaa yleensä. Case-yrityksen toimiessa Saksassa teoriaosuuteen sisältyy perustietoa toimialueesta.
Työn empiirinen osa tarkastelee case-yrityksen kaupankäyntiä Euroopan Unionin ulkopuolella olevien kauppakumppaneiden kanssa. Empiirisessä osassa on tutkittu ja vertailtu keskenään kauppoja kolmesta eri maanosasta tulevien asiakkaiden kanssa. Tutkimusaineisto koostuu toteutuneisiin kauppoihin liittyvistä asiakirjoista. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimustuloksen osoittavat, että Euroopan Unionin ulkopuolella olevat kauppakumppanit tulevat kahdeksasta eri maasta, joista puolet sijaitsee Aasiassa. Case-yritys käyttää monipuolisesti erilaisia maksutapoja ja kauppojen rahallisella arvolla on yllättävän pieni vaikutus maksutavan valintaan. Suurin vaikutus on asiakassuhteen pituudella. Työn tuloksia voidaan hyödyntää keskitymällä tulevaisuudessa aktiivisimpiin ja tuottavimpiin asiakassuhteisiin.
Työn teoriaosa keskittyy kansainvälisen kaupan maksutapoihin. Alussa selostetaan lyhyesti yritysten kansainvälistymistä ja kansainvälistä kauppaa yleensä. Case-yrityksen toimiessa Saksassa teoriaosuuteen sisältyy perustietoa toimialueesta.
Työn empiirinen osa tarkastelee case-yrityksen kaupankäyntiä Euroopan Unionin ulkopuolella olevien kauppakumppaneiden kanssa. Empiirisessä osassa on tutkittu ja vertailtu keskenään kauppoja kolmesta eri maanosasta tulevien asiakkaiden kanssa. Tutkimusaineisto koostuu toteutuneisiin kauppoihin liittyvistä asiakirjoista. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimustuloksen osoittavat, että Euroopan Unionin ulkopuolella olevat kauppakumppanit tulevat kahdeksasta eri maasta, joista puolet sijaitsee Aasiassa. Case-yritys käyttää monipuolisesti erilaisia maksutapoja ja kauppojen rahallisella arvolla on yllättävän pieni vaikutus maksutavan valintaan. Suurin vaikutus on asiakassuhteen pituudella. Työn tuloksia voidaan hyödyntää keskitymällä tulevaisuudessa aktiivisimpiin ja tuottavimpiin asiakassuhteisiin.