Hoivapalveluyrityksen ICT-järjestelmien suunnittelu ja kehitystyö
Vainio, Marko (2012)
Vainio, Marko
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107512
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja kehittää yksityisen hoivapalveluyrityksen ICT-järjestelmää työntekijän ja yrityksen näkökulmasta nopeampaan ja yksinkertaisempaan viestintään ja kommunikointiin laatukriteerien siitä kuitenkaan heikkenemättä. Tavoitteena oli myös toimitusjohtajan työajan siirtäminen tietokoneelta hoitotyöhön.
Menetelmä toteutetaan muuttamalla elektroniseen muotoon työntekijöiden ja työnantajan välistä viestintää. Suunnitteluun käytettiin käyttäjäkeskeistä suunnittelumallia ja menetelmäksi valittiin Excel-ohjelmisto. Se rakennettiin vähentämään manuaalista kirjoitustyötä, helpottamaan laskutoimituksia, yksinkertaistamaan asiakaslaskutukseen kuuluneita työprosesseja ja nopeuttamaan yrityksen sisäistä työaikoja koskevaa viestintää.
Hyvän suunnittelutyön tuloksena yrityksen toimitusjohtajan työtehtävät ovat pääsääntöisesti siirtyneet hoitotyöhön, ja hallinnointiin käytetty aika on vähentynyt selkeästi. Työaikojen yhteenlaskuun ja laskutuksen koontiin, yhteen asiakaskohteeseen käytetty työaika, saatiin vähentymään yli 60 prosenttia. Excel-taulukkolaskentaa edelleen kehittämällä, taloudellinen hyöty tulee kasvamaan entisestään ja riskit virheellisistä laskutuksista pienenevät.
Tämän työn tuloksena voidaan päätellä sähköisten järjestelmien tarve, tai ainakin päivityksien tekeminen monissa pienissä ja keskisuurissa hoivapalveluyrityksissa.
Menetelmä toteutetaan muuttamalla elektroniseen muotoon työntekijöiden ja työnantajan välistä viestintää. Suunnitteluun käytettiin käyttäjäkeskeistä suunnittelumallia ja menetelmäksi valittiin Excel-ohjelmisto. Se rakennettiin vähentämään manuaalista kirjoitustyötä, helpottamaan laskutoimituksia, yksinkertaistamaan asiakaslaskutukseen kuuluneita työprosesseja ja nopeuttamaan yrityksen sisäistä työaikoja koskevaa viestintää.
Hyvän suunnittelutyön tuloksena yrityksen toimitusjohtajan työtehtävät ovat pääsääntöisesti siirtyneet hoitotyöhön, ja hallinnointiin käytetty aika on vähentynyt selkeästi. Työaikojen yhteenlaskuun ja laskutuksen koontiin, yhteen asiakaskohteeseen käytetty työaika, saatiin vähentymään yli 60 prosenttia. Excel-taulukkolaskentaa edelleen kehittämällä, taloudellinen hyöty tulee kasvamaan entisestään ja riskit virheellisistä laskutuksista pienenevät.
Tämän työn tuloksena voidaan päätellä sähköisten järjestelmien tarve, tai ainakin päivityksien tekeminen monissa pienissä ja keskisuurissa hoivapalveluyrityksissa.