Vedenalaiset korjaushitsaukset
Honkasalo, Niko (2012)
Honkasalo, Niko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117592
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään ja analysoidaan vedenalaista korjaushitsausta, ja selvite-tään erityisesti sen käyttökelpoisuutta alusympäristön korjauksissa. Tavoitteena oli muodostaa täydellinen kokonaisuus, jonka avulla myös ne, joille asia on entuudestaan täysin tuntematon, kykenevät muodostamaan kattavan kokonaiskuvan vedenalaisen korjaushitsauksen tekniikoista, metallurgiasta, ongelmista, laitteistosta, mahdollisuuk-sista, dokumentoinnista, luokituksesta, hitsien testauksista, alan koulutuksesta sekä tu-levaisuuden näkymistä.
Materiaalia työhön kerättiin alan ammattijulkaisuista, hitsausalan oppikirjoista, asian-tuntijahaastatteluista sekä perehtymällä suoritettuihin vedenalaisiin korjaushitsauksiin. Materiaalia analysoimalla selvisi, että erityisesti märkähitsaus on taloudellinen tapa suorittaa pieniä korjaushitsauksia aluksille, mutta siihen liittyvien materiaaliteknisten ongelmien takia luokituslaitokset eivät, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, luokita korjauksia pysyviksi; kuivahitsaus on pysyvämpi, mutta kalliimpi vaihtoehto.
Hitsaustekniikat ja lisäaineet kehittyvät kaiken aikaa, ja se mahdollistanee sen, että luokituslaitokset alkavat suhtautua suopeammin märkähitsaukseen. Nykyisin saavutet-tava väliaikainen luokitus korjaukselle voidaankin nähdä lähinnä kompromissina, jon-ka avulla alus voi suunnitella korjaustelakoinnin löysemmällä aikataululla, mikä mah-dollistaa sen, että korjaustoimet aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa aluksen lii-kennöinnille.
Materiaalia työhön kerättiin alan ammattijulkaisuista, hitsausalan oppikirjoista, asian-tuntijahaastatteluista sekä perehtymällä suoritettuihin vedenalaisiin korjaushitsauksiin. Materiaalia analysoimalla selvisi, että erityisesti märkähitsaus on taloudellinen tapa suorittaa pieniä korjaushitsauksia aluksille, mutta siihen liittyvien materiaaliteknisten ongelmien takia luokituslaitokset eivät, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, luokita korjauksia pysyviksi; kuivahitsaus on pysyvämpi, mutta kalliimpi vaihtoehto.
Hitsaustekniikat ja lisäaineet kehittyvät kaiken aikaa, ja se mahdollistanee sen, että luokituslaitokset alkavat suhtautua suopeammin märkähitsaukseen. Nykyisin saavutet-tava väliaikainen luokitus korjaukselle voidaankin nähdä lähinnä kompromissina, jon-ka avulla alus voi suunnitella korjaustelakoinnin löysemmällä aikataululla, mikä mah-dollistaa sen, että korjaustoimet aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa aluksen lii-kennöinnille.