Turun kaupungin kotihoidon päivystävän sairaanhoitajan toiminnan kehittäminen
Onyeahialam, Memmu (2021)
Onyeahialam, Memmu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232600
Tiivistelmä
Turun kaupungin vision 2029 mukaan ”Suomen Turku on kiinnostava ja rohkeasti uudistuva eurooppalainen yliopisto- ja kulttuurikaupunki, jossa on hyvä elää ja onnistua yhdessä”. Kaupungilla on kolmesta teemasta toimintalupaukset: asukas- ja asiakaslähtöisyys, vastuullisuus ja suvaitsevaisuus sekä uudistuminen ja yhteistyö. (Turun kaupunki 2018.) Kotihoidon päi-vystävän sairaanhoitajan toimintamallin kehittäminen tukee näitä toimintalupauksia.
Kehittämisprojektiin liittyvä tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla (n=43). Tutkimuksessa selvitettiin Turun kaupungin kotihoidon sairaanhoitajien näkemyksiä nykyisestä kotihoidon päivystävän sairaanhoitajan toiminnasta sekä heidän näkemyksiään parhaalla mahdollisella tavalla toimivasta mallista tulevaisuudessa. Heidän näkemyksiään sekä benchmarking-kierrokselta saatuja tietoja hyödynnettiin työpajatyöskentelyssä, jonka tuloksena uusi toimintamalli sairaanhoitajan päivystystoimintaan syntyi. Päivystävän sairaanhoitajan toimintaa tarkastellaan toimintamallissa BSC-tuloskortin neljästä näkökulmasta: asiakasnäkökulmasta, sisäisestä eli prosessien näkökulmasta, henkilöstö- sekä taloudellisesta näkökulmasta.
Päivystystoiminta on matalankynnyksen palvelua, joka pyrkii asiakkaan mahdollisimman pitkään hoitoon kotona yhteispäivystykseen lähettämisen sijaan. Toimintamalli toimii ns. aluemallina, mutta toimipiste on keskeisellä paikalla kaupunkia, yksi päivystävä sairaanhoitaja on kerrallaan työvuorossa. Päivystäjällä on käytössään kotihoidon auto sekä taksikortit kotikäyntejä varten. Päivystävän sairaanhoitajan konsultaatiotukena on kotihoidon päivystävä lääkäri. Kotihoidon koko henkilökunta perehdytetään päivystävän sairaanhoitajan toimintamalliin sekä akuuttikonsultaatio-ohjeistukseen. Päivystäjille annetaan kliiniseen erityisosaamiseen sekä itsensä johtamiseen liittyvää lisäkoulutusta.
Päivystävän sairaanhoitajan toimintamallin avulla voidaan päivystystoimintaa järjestää kaikista neljästä BSC-tuloskortin näkökulmasta aiempaa tehokkaammin yhdessä lähiesimiesten kanssa.
Kehittämisprojektiin liittyvä tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla (n=43). Tutkimuksessa selvitettiin Turun kaupungin kotihoidon sairaanhoitajien näkemyksiä nykyisestä kotihoidon päivystävän sairaanhoitajan toiminnasta sekä heidän näkemyksiään parhaalla mahdollisella tavalla toimivasta mallista tulevaisuudessa. Heidän näkemyksiään sekä benchmarking-kierrokselta saatuja tietoja hyödynnettiin työpajatyöskentelyssä, jonka tuloksena uusi toimintamalli sairaanhoitajan päivystystoimintaan syntyi. Päivystävän sairaanhoitajan toimintaa tarkastellaan toimintamallissa BSC-tuloskortin neljästä näkökulmasta: asiakasnäkökulmasta, sisäisestä eli prosessien näkökulmasta, henkilöstö- sekä taloudellisesta näkökulmasta.
Päivystystoiminta on matalankynnyksen palvelua, joka pyrkii asiakkaan mahdollisimman pitkään hoitoon kotona yhteispäivystykseen lähettämisen sijaan. Toimintamalli toimii ns. aluemallina, mutta toimipiste on keskeisellä paikalla kaupunkia, yksi päivystävä sairaanhoitaja on kerrallaan työvuorossa. Päivystäjällä on käytössään kotihoidon auto sekä taksikortit kotikäyntejä varten. Päivystävän sairaanhoitajan konsultaatiotukena on kotihoidon päivystävä lääkäri. Kotihoidon koko henkilökunta perehdytetään päivystävän sairaanhoitajan toimintamalliin sekä akuuttikonsultaatio-ohjeistukseen. Päivystäjille annetaan kliiniseen erityisosaamiseen sekä itsensä johtamiseen liittyvää lisäkoulutusta.
Päivystävän sairaanhoitajan toimintamallin avulla voidaan päivystystoimintaa järjestää kaikista neljästä BSC-tuloskortin näkökulmasta aiempaa tehokkaammin yhdessä lähiesimiesten kanssa.