Hajautetun lämmöntuotantopalvelun tuotteistaminen, Case: Itä-Savon Lähienergia Oy
Hämäläinen, Laura (2012)
Hämäläinen, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Itä-Savon Lähienergia Oy:n lämmöntuotantopalvelun nykytilaa ja kehitystarpeita tuotteistamisen näkökulmasta, sekä sen nykyisten asiakkaiden mielipiteitä ja näkemyksiä tuotetusta palvelusta ja palvelun kehitystarpeista.
Itä-Savon Lähienergia Oy on vuonna 2003 perustettu, hajautettua energiantuotantoa harjoittava yritys Kerimäellä. Suuresti kohonnut öljyn hinta, ilmasto- ja energiastrategia, sekä vihreiden arvojen kohonnut arvostus ovat tehneet metsähakkeesta jälleen kilpailukykyisen polttoaineen, sitten 1990-luvun. Lisäksi Suomen teknologia osaaminen ja valtion panostukset TK-toimiin ovat mahdollistaneet hajautetun energi-antuotannon kehittämisen. Bioenergia-alan pyrähdysmäinen kasvu viime vuosina on tuonut mukanaan kilpailua myös hajautetun lämmöntuotannon sektorille, minkä seurauksena alan toimijoiden on tullut aika tarkistaa kilpailukykyään. Itä-Savon Lähienergia Oy:n yhtenä omistajana halusin tutkimuksen avulla pureutua yrityksen tilaan tuotteistuksen näkökulmasta.
Tutkimuksessa haastateltiin Itä-Savon Lähienergia Oy:n asiakkaita. Haastattelussa käytettiin laadullista informoitua teemahaastattelua. Haastattelun teemat perustuivat tuotteistuksen teoriaan, sekä Itä-Savon Lähienergia Oy:n tarpeeseen saada asiakkaiden näkemyksiä tuotetusta palvelusta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selkeitä tuloksia yrityksen palvelun laadusta ja konkreettisia kehitysehdo-tuksia palvelun parantamiseksi. Vastaajien kokemukset, näkemykset ja parannusehdotukset tulevat toi-mimaan yrityksen palvelun parantamisen rakennuspalikoina. Tutkimustyö selkeytti näkemystäni yrityk-sen nykytilasta ja toimintojen kehittämistarpeista, sekä avarsi hahmottamaan tuotteistuksen osa-alueita ja ulottuvuuksia yrityksen ja asiakkaiden välillä.
Jatkotutkimuksissa voisi selvittää hajautettua energiantuo-tantoa harjoittavien yritysten määrää Suomessa, miten laajasti tuotteistusajattelua niissä on toteutettu ja millaisia arvosanoja ja kehitysehdotuksia ne voisivat saada asiakkailtaan.
Itä-Savon Lähienergia Oy on vuonna 2003 perustettu, hajautettua energiantuotantoa harjoittava yritys Kerimäellä. Suuresti kohonnut öljyn hinta, ilmasto- ja energiastrategia, sekä vihreiden arvojen kohonnut arvostus ovat tehneet metsähakkeesta jälleen kilpailukykyisen polttoaineen, sitten 1990-luvun. Lisäksi Suomen teknologia osaaminen ja valtion panostukset TK-toimiin ovat mahdollistaneet hajautetun energi-antuotannon kehittämisen. Bioenergia-alan pyrähdysmäinen kasvu viime vuosina on tuonut mukanaan kilpailua myös hajautetun lämmöntuotannon sektorille, minkä seurauksena alan toimijoiden on tullut aika tarkistaa kilpailukykyään. Itä-Savon Lähienergia Oy:n yhtenä omistajana halusin tutkimuksen avulla pureutua yrityksen tilaan tuotteistuksen näkökulmasta.
Tutkimuksessa haastateltiin Itä-Savon Lähienergia Oy:n asiakkaita. Haastattelussa käytettiin laadullista informoitua teemahaastattelua. Haastattelun teemat perustuivat tuotteistuksen teoriaan, sekä Itä-Savon Lähienergia Oy:n tarpeeseen saada asiakkaiden näkemyksiä tuotetusta palvelusta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selkeitä tuloksia yrityksen palvelun laadusta ja konkreettisia kehitysehdo-tuksia palvelun parantamiseksi. Vastaajien kokemukset, näkemykset ja parannusehdotukset tulevat toi-mimaan yrityksen palvelun parantamisen rakennuspalikoina. Tutkimustyö selkeytti näkemystäni yrityk-sen nykytilasta ja toimintojen kehittämistarpeista, sekä avarsi hahmottamaan tuotteistuksen osa-alueita ja ulottuvuuksia yrityksen ja asiakkaiden välillä.
Jatkotutkimuksissa voisi selvittää hajautettua energiantuo-tantoa harjoittavien yritysten määrää Suomessa, miten laajasti tuotteistusajattelua niissä on toteutettu ja millaisia arvosanoja ja kehitysehdotuksia ne voisivat saada asiakkailtaan.