Reilu kauppa
Meriluoto, Minna (2009)
Meriluoto, Minna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909214617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909214617
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on teoreettinen tutkimus, joka käsitteli Reilua kauppaa ja sen taustoja. Työn tavoitteena oli kertoa mahdollisimman kattavasti Reilusta kaupasta, sen eri järjestöistä sekä kysynnästä maailmalla. Työssä pohdittiin myös millaisia taustoja Reilun kaupan synnylle ja sen nykytilalle on löydettävissä. Tämän tarkoituksena oli selkeyttää kokonaisuutta ja tuoda esille laajempia näkökantoja aiheeseen. Taustoista työssä käsiteltiin globalisaatiota ja maailman-kauppaa, kehitysmaiden tilannetta maailmankaupassa, vapaakauppaa sekä Maailmankauppajärjestöä.
Työstä ilmenee, että Reilu kauppa on erittäin ajankohtainen ilmiö osana kansainvälistä kauppaa ja monien kehitysmaiden ihmisten arkea. Reilun kaupan tavoitteena on parantaa kehitysmaiden asemaa kansainvälisessä kaupassa, vähentää maiden köyhyyttä kaupan avulla ja auttaa ihmisiä parantamaan elin-olosuhteitaan.
Opinnäytetyön tulokset perustuivat Reilun kaupan, sen taustojen sekä nyky-tilanteen analysointiin. Siinä selvitettiin myös järjestelmän vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Reilun kaupan vahvuuksia olivat merkkijärjestelmän luotettavuus, vakaat työtulot, pitkät kauppasuhteet, Reilun kaupan lisät kehitysapuna sekä oikeudenmukaiset työolot. Reilun kaupan kannattavuus perustui järjestelmän päämäärien selkeyteen sekä avoimeen ja vahvaan yhteistyöhön eri toimijoiden välillä.
Työstä ilmenee, että Reilu kauppa on erittäin ajankohtainen ilmiö osana kansainvälistä kauppaa ja monien kehitysmaiden ihmisten arkea. Reilun kaupan tavoitteena on parantaa kehitysmaiden asemaa kansainvälisessä kaupassa, vähentää maiden köyhyyttä kaupan avulla ja auttaa ihmisiä parantamaan elin-olosuhteitaan.
Opinnäytetyön tulokset perustuivat Reilun kaupan, sen taustojen sekä nyky-tilanteen analysointiin. Siinä selvitettiin myös järjestelmän vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Reilun kaupan vahvuuksia olivat merkkijärjestelmän luotettavuus, vakaat työtulot, pitkät kauppasuhteet, Reilun kaupan lisät kehitysapuna sekä oikeudenmukaiset työolot. Reilun kaupan kannattavuus perustui järjestelmän päämäärien selkeyteen sekä avoimeen ja vahvaan yhteistyöhön eri toimijoiden välillä.