Change Management in the Internal Supply Chain
Ikäheimo, Katri (2012)
Ikäheimo, Katri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036090
Tiivistelmä
Muutoksen hallinta on kohtuullisen uusi käsite tämän päivän työelämässä. Asiakkaiden tarpeet saattavat kuitenkin muuttua nopeallakin temmolla. Jotta asiakkaan tarpeet saadaan tyydytetyiksi, pitää yrityksellä olla oikeat työkalut muutoksen hallintaan. Muutoksen esiintyminen heijastuu aina useisiin osastoihin ja sen takia tässä opinnäytetyössä on keskitytty valmistavan yrityksen neljään pääasialliseen osastoon, jotka ovat tilauksen käsittely, osto, tuotanto ja lähettämö.
Tarve opinnäytetyön tekemiseen syntyi, kun yritys järjesti kehityspäivät 2011. Työntekijät eri osastoilta ottivat osaa tutkimukseen, jossa kartoitettiin pääasiallisia esteitä sisäisen toimitusketjun tehokkaaseen toimintaan. Tutkimustulosten pohjalta yritys halusi tutkittavan lisää sisäisiä ja ulkoisia muutoksia, joilla on vaikutusta sisäisen toimitusketjun toimintaan.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sisäisten ja ulkoisten muutosten ilmenemistä sisäisessä toimitusketjussa sekä löytää uusia keinoja toimitusketjun toimintojen tehostamiseksi. Tutkimuksella oli kolme päämäärää: tunnistaa ja selventää sisäisessä toimitusketjussa ilmeneviä ulkoisia ja sisäisiä muutoksia, tutkia miten muutokset olisi paremmin hallittavissa ja ennalta ehkäistävissä sekä etsiä uusia tapoja nykyisen toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntämiseen. Tutkimuksessa ilmeni hyvin tavallisia asioita, jotka aiheuttavat muutoksia toimitusketjussa, joten tulos ei yllättänyt tutkijaa eikä yrityksen henkilöstöä. Kehityksellinen työ oli piirtää tutkimustulosten pohjalta prosessikuvaukset muutoksen hallinnasta yrityksen globaaliin käyttöön.
Tarve opinnäytetyön tekemiseen syntyi, kun yritys järjesti kehityspäivät 2011. Työntekijät eri osastoilta ottivat osaa tutkimukseen, jossa kartoitettiin pääasiallisia esteitä sisäisen toimitusketjun tehokkaaseen toimintaan. Tutkimustulosten pohjalta yritys halusi tutkittavan lisää sisäisiä ja ulkoisia muutoksia, joilla on vaikutusta sisäisen toimitusketjun toimintaan.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sisäisten ja ulkoisten muutosten ilmenemistä sisäisessä toimitusketjussa sekä löytää uusia keinoja toimitusketjun toimintojen tehostamiseksi. Tutkimuksella oli kolme päämäärää: tunnistaa ja selventää sisäisessä toimitusketjussa ilmeneviä ulkoisia ja sisäisiä muutoksia, tutkia miten muutokset olisi paremmin hallittavissa ja ennalta ehkäistävissä sekä etsiä uusia tapoja nykyisen toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntämiseen. Tutkimuksessa ilmeni hyvin tavallisia asioita, jotka aiheuttavat muutoksia toimitusketjussa, joten tulos ei yllättänyt tutkijaa eikä yrityksen henkilöstöä. Kehityksellinen työ oli piirtää tutkimustulosten pohjalta prosessikuvaukset muutoksen hallinnasta yrityksen globaaliin käyttöön.