Painoviestinnän työntekijöiden ammatillinen koulutustarve Imatra-Lahti-alueen yrityksissä
Oksala, Jussi (2012)
Oksala, Jussi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia painoviestinnän työntekijöiden ammatillinen koulutustarve Imatra–Lahti-alueen yrityksissä. Päätavoitteena oli selvittää potentiaalisia b-to-b-asiakkaita ja haluttuja koulutusaiheita. Lisäksi kyselyissä
selvitettiin yritysten kone- ja ohjelmistokantaa, työntekijöiden painoviestinnän tutkintoja ja koulutuspäätökseen vaikuttavia syitä.
Opinnäytetyön teoriaosassa tutustutaan osaamiseen, laatuun, oppivaan organisaatioon ja koulutustarpeeseen. Teoriaosan lähteinä käytettiin kirjallisuutta ja Internet-lähteitä. Itse kartoituksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Painotaloille tehtiin oma kyselylomake ja painotiedostoja valmistaville taloille oma lomake. Kyselylomake lähetettiin 63 painotaloon ja 87 painotiedostoja valmistavaan yritykseen marraskuussa 2011. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi yhteensä 40 esimiestä eri yrityksistä, joten vastausprosentti oli 27 %. Tulosten analysointiin käytettiin Microsoft Excel -ohjelmaa.
Tulokset osoittivat, että todellista koulutustarvetta oli 11 yrityksessä ja mahdollista koulutustarvetta oli 17 yrityksessä. Tuloksista havaittiin, että yksittäisille
koulutuspäiville oli enemmän halukkuutta kuin tutkintoon johtaviin koulutuksiin.
Tärkeimpänä koulutustarpeen syynä pidettiin työntekijän omaa halua kehittää ammattitaitoaan. Moniosaamista oli useissa yrityksissä ja erityisesti digitaalipainaminen
ja suurkuvatulostaminen oli hyvin yleistä. Mac-käyttöjärjestelmä ja Adoben-ohjelmat olivat yleisimmin käytössä painotiedostoja valmistavissa yrityksissä.
selvitettiin yritysten kone- ja ohjelmistokantaa, työntekijöiden painoviestinnän tutkintoja ja koulutuspäätökseen vaikuttavia syitä.
Opinnäytetyön teoriaosassa tutustutaan osaamiseen, laatuun, oppivaan organisaatioon ja koulutustarpeeseen. Teoriaosan lähteinä käytettiin kirjallisuutta ja Internet-lähteitä. Itse kartoituksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Painotaloille tehtiin oma kyselylomake ja painotiedostoja valmistaville taloille oma lomake. Kyselylomake lähetettiin 63 painotaloon ja 87 painotiedostoja valmistavaan yritykseen marraskuussa 2011. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi yhteensä 40 esimiestä eri yrityksistä, joten vastausprosentti oli 27 %. Tulosten analysointiin käytettiin Microsoft Excel -ohjelmaa.
Tulokset osoittivat, että todellista koulutustarvetta oli 11 yrityksessä ja mahdollista koulutustarvetta oli 17 yrityksessä. Tuloksista havaittiin, että yksittäisille
koulutuspäiville oli enemmän halukkuutta kuin tutkintoon johtaviin koulutuksiin.
Tärkeimpänä koulutustarpeen syynä pidettiin työntekijän omaa halua kehittää ammattitaitoaan. Moniosaamista oli useissa yrityksissä ja erityisesti digitaalipainaminen
ja suurkuvatulostaminen oli hyvin yleistä. Mac-käyttöjärjestelmä ja Adoben-ohjelmat olivat yleisimmin käytössä painotiedostoja valmistavissa yrityksissä.