Case study : the impact of financial and non-financial rewards on employee motivation
Laakso, Lotta (2012)
Laakso, Lotta
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097337
Tiivistelmä
Työntekijöiden palkitseminen ja motivointi ovat aiheita joita on tutkittu laajasti organisaatioissa. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan palkitsemisen kokonaisuuden vaikutusta työntekijöiden motivaatioon. Tämä aihe valittiin tutkimuksen kohteeksi, koska palkitseminen ja työntekijöiden motivaatio ovat tärkeitä asioita; sekä työntekijöille että työnantajille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää case study organisaation palkitsemisen eri keinot ja miten ja miksi palkitseminen vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin piirteitä sekä määrällisestä että laadullisesta menetelmästä, sillä näiden koettiin soveltuvan parhaiten tähän työhön ja antavan tarvittavan vapauden kerätä ja analysoida tietoa.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat monipuoliset. Case study organisaation palkitsemisen keinot esiteltiin ja analysoitiin kattavasti. Syitä miten palkitseminen voi vaikuttaa motivaatioon löydettiin. Case study organisaatiossa käytössä olevat palkitseminen keinot vaikuttavat positiivisesti työntekijöiden motivaatioon. Syitä miksi palkitseminen vaikuttaa motivaatioon esitettiin kattavien motivaatio- ja palkitsemisteorioiden kautta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vain yhtä organisaatiota ja siten tämän tutkimuksen päätelmät ovat valideja vain valittuun organisaatioon ja tuloksia tai päätelmiä tästä työstä ei voida soveltaa tämän case study organisaation ulkopuolelle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää case study organisaation palkitsemisen eri keinot ja miten ja miksi palkitseminen vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin piirteitä sekä määrällisestä että laadullisesta menetelmästä, sillä näiden koettiin soveltuvan parhaiten tähän työhön ja antavan tarvittavan vapauden kerätä ja analysoida tietoa.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat monipuoliset. Case study organisaation palkitsemisen keinot esiteltiin ja analysoitiin kattavasti. Syitä miten palkitseminen voi vaikuttaa motivaatioon löydettiin. Case study organisaatiossa käytössä olevat palkitseminen keinot vaikuttavat positiivisesti työntekijöiden motivaatioon. Syitä miksi palkitseminen vaikuttaa motivaatioon esitettiin kattavien motivaatio- ja palkitsemisteorioiden kautta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vain yhtä organisaatiota ja siten tämän tutkimuksen päätelmät ovat valideja vain valittuun organisaatioon ja tuloksia tai päätelmiä tästä työstä ei voida soveltaa tämän case study organisaation ulkopuolelle.