CityInfo Boards : a new marketing communications tool
Tähkäpää, Matti (2012)
Tähkäpää, Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097169
Tiivistelmä
Uudet CityInfo taulut esiteltiin yleisölle joulukuussa 2009. Projekti on toteutettu yhteistyössä Turun kaupungin ja Veikkauksen kanssa. Tämän pilotti projektin tavoite oli siistiä katukuvaa kuin myös tukea turkulaisia kulttuuri- ja urheilujärjestöjä, jotka järjestävät tapahtumia Turussa. CityInfo taulut on jaettu kolmeen osaan; yläosa on varattu kaupungin tervetuliaistoivotukselle, oikealla puolella on Veikkauksen logo ja vasemmalla puolella elektroninen näyttö jossa on vaihtuvia tapahtumamainoksia.
Ulkomainonta on haastava media; vaikka sillä tavoittaa suuria massoja ja sillä on ylivoimainen CPM (hinta tuhatta kontaktia kohti), on sillä myös huonoja puolia kuten hukka näkyvyys ja viestin rajallisuus. Näiden haasteiden vuoksi ulkomainonnan käyttö tulisi aina olla osana laajempaa markkinointiviestinnän suunnitelmaa. Huolellisella viestintä mixin suunnittelulla ulkomainonnan huonot puolet ovat kontrolloitavissa.
Tutkimus selvittää taulujen ominaisuuksia ja käyttöä niin kuluttajien kuin mainostajienkin näkökulmasta. Kansan käsitystä tauluista tutkittiin määrällisillä menetelmillä. Vastaajia pyydettiin arvioimaan taulun ominaisuuksia ja tavoitteiden toteutumista yksinkertaisen kyselyn avulla. Mainostajien kokemuksia tutkittiin laadullisten menetelmien avulla haastattelemalla joitakin heistä.
Tutkimus osoitti, että CityInfo taulujen perusidea on hyvä. Palvelua tulisi kuitenkin vielä kehittää jotta se vastaisi paremmin niin mainostajien kuin kuluttajienkin odotuksia. Palvelua voitaisiin laajentaa CityInfon kotisivuille, josta ihmiset voisivat käydä tarkistamassa mainokset jotka he pikaisesti näkivät ohittaessaan tauluja. Tämä parantaisi viestin muistettavuutta ja helpottaisi tiedonhankintaa.
Ulkomainonta on haastava media; vaikka sillä tavoittaa suuria massoja ja sillä on ylivoimainen CPM (hinta tuhatta kontaktia kohti), on sillä myös huonoja puolia kuten hukka näkyvyys ja viestin rajallisuus. Näiden haasteiden vuoksi ulkomainonnan käyttö tulisi aina olla osana laajempaa markkinointiviestinnän suunnitelmaa. Huolellisella viestintä mixin suunnittelulla ulkomainonnan huonot puolet ovat kontrolloitavissa.
Tutkimus selvittää taulujen ominaisuuksia ja käyttöä niin kuluttajien kuin mainostajienkin näkökulmasta. Kansan käsitystä tauluista tutkittiin määrällisillä menetelmillä. Vastaajia pyydettiin arvioimaan taulun ominaisuuksia ja tavoitteiden toteutumista yksinkertaisen kyselyn avulla. Mainostajien kokemuksia tutkittiin laadullisten menetelmien avulla haastattelemalla joitakin heistä.
Tutkimus osoitti, että CityInfo taulujen perusidea on hyvä. Palvelua tulisi kuitenkin vielä kehittää jotta se vastaisi paremmin niin mainostajien kuin kuluttajienkin odotuksia. Palvelua voitaisiin laajentaa CityInfon kotisivuille, josta ihmiset voisivat käydä tarkistamassa mainokset jotka he pikaisesti näkivät ohittaessaan tauluja. Tämä parantaisi viestin muistettavuutta ja helpottaisi tiedonhankintaa.