Loyalty marketing in automobile dealerships : case: car dealer X
Hyyryläinen, Heidi (2012)
Hyyryläinen, Heidi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086965
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kuinka asiakasuskollisuuteen suhtaudutaan autokaupassa, mitä uskollisuusmarkkinointitoimia asiakasuskollisuuden parantamiseksi käytetään, sekä mitä mahdollisia uusia uskollisuusmarkkinointitoimia voidaan ottaa käyttöön. Opinnäytetyö on Autokauppa X:n hankkeistama.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään asiakkuutta sekä uskollisuusmarkkinointia. Asiakkuusosuus käsittelee asiakastyytyväisyyttä, asiakasuskollisuutta, asiakkuuden arvoa sekä asiakkaiden säilyttämistä. Uskollisuusmarkkinointiosuus käsittelee uskollisuusmarkkinoinnin eri osa-alueita, kanta-asiakasjärjestelmistä hinnoitteluun, sekä uskollisiin työntekijöihin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu laadullisesta tapaustutkimuksesta. Tutkimuksessa määritetään vertailuanalyysin avulla kohdeyrityksen uskollisuusmarkkinoinnin nykytila sekä selvitetään, onko kohdeyrityksen uskollisuusmarkkinointia mahdollista kehittää. Tutkimustiedonkeruu suoritettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla Suomessa ja Saksassa.
Tutkimus osoittaa että tietyt uskollisuusmarkkinointitoimet ovat laajasti käytössä autokaupassa, mutta tuo esiin myös uudempien uskollisuusmarkkinointitoimien potentiaalin. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää autokaupan uskollisuusmarkkinoinnin kehittämiseen.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään asiakkuutta sekä uskollisuusmarkkinointia. Asiakkuusosuus käsittelee asiakastyytyväisyyttä, asiakasuskollisuutta, asiakkuuden arvoa sekä asiakkaiden säilyttämistä. Uskollisuusmarkkinointiosuus käsittelee uskollisuusmarkkinoinnin eri osa-alueita, kanta-asiakasjärjestelmistä hinnoitteluun, sekä uskollisiin työntekijöihin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu laadullisesta tapaustutkimuksesta. Tutkimuksessa määritetään vertailuanalyysin avulla kohdeyrityksen uskollisuusmarkkinoinnin nykytila sekä selvitetään, onko kohdeyrityksen uskollisuusmarkkinointia mahdollista kehittää. Tutkimustiedonkeruu suoritettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla Suomessa ja Saksassa.
Tutkimus osoittaa että tietyt uskollisuusmarkkinointitoimet ovat laajasti käytössä autokaupassa, mutta tuo esiin myös uudempien uskollisuusmarkkinointitoimien potentiaalin. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää autokaupan uskollisuusmarkkinoinnin kehittämiseen.