Kuvin tuettu arki päivähoidossa : vinkkivihko kuvien käyttöön 3-5-vuotiaiden kanssa
Koivusalo, Kirsti; Kosama, Minttu (2012)
Koivusalo, Kirsti
Kosama, Minttu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086921
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Reijola-Munkkiniemi päivähoitoalueelle vinkkivihko kuvien käytöstä 3-5-vuotiaiden lasten kanssa. Kuvat ovat alueella jo hyvin käytössä. Opinnäytetyön tarve nousi, kun alueelle oli hankittu uusi kuvaohjelma. Työelämän toiveena oli, että uusi ohjelma helpottaisi, sekä yhtenäistäisi kuvien käyttöä alueen päiväkodeissa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on helpottaa ohjelman käyttöönottoa ja antaa ideoita kuvien käytöstä. Keskeiseksi teoreettiseksi käsitteeksi nousi alueella noudatettava aktiivisen oppimisen teoria. Lisäksi täydensimme työtämme lähestymällä kuvia ja niiden käyttöä semiotiikan näkökulmasta.
Aineiston keräsimme vierailemalla eri päiväkodeissa ja haastattelemalla päiväkodin kasvatushenkilökuntaa. Vierailuilla tutustuimme siihen miten kuvia on käytössä ja miten niitä hyödynnetään päiväkotien arjessa. Vierailukäynneillä kiinnitimme erityisesti huomiota miten aktiivisen oppimisen teoria näkyi oppimisympäristössä.
Haastatteluista saamastamme materiaalista saimme koottua hyvän ideapohjan, jonka avulla lähteä toteuttamaan vinkkivihkoa. Haastateltavat nostivat esille esimerkiksi päiväjärjestyksen, siirtymätilanteet ja aamupiirin tilanteina, joissa kuvat tukevat toimintaa. Vinkkivihkoa lähdettiin kokoamaan haastateltavilta saatujen ideoiden, omien ajatuksiemme sekä yhteyshenkilömme esittämien toiveiden pohjalta.
Opinnäytetyömme lopullinen tuotos oli 15-sivuinen vinkkivihko kuvien käytöstä. Vihko pitää sisällään kuvia ja kuvasarjoja, joiden käyttö tukee päiväkodin arkea. Kuvat on koottu uudesta kuvaohjelmasta, Papunetistä sekä tekemällä itse. Vihko sisältää perustelut miksi ja miten kuvat kuvia voi hyödyntää. Lisäksi vihkoon on koottu lista lähteistä, joista löytyy lisää kuvia ja tietoa kuvien käytöstä.
Aineiston keräsimme vierailemalla eri päiväkodeissa ja haastattelemalla päiväkodin kasvatushenkilökuntaa. Vierailuilla tutustuimme siihen miten kuvia on käytössä ja miten niitä hyödynnetään päiväkotien arjessa. Vierailukäynneillä kiinnitimme erityisesti huomiota miten aktiivisen oppimisen teoria näkyi oppimisympäristössä.
Haastatteluista saamastamme materiaalista saimme koottua hyvän ideapohjan, jonka avulla lähteä toteuttamaan vinkkivihkoa. Haastateltavat nostivat esille esimerkiksi päiväjärjestyksen, siirtymätilanteet ja aamupiirin tilanteina, joissa kuvat tukevat toimintaa. Vinkkivihkoa lähdettiin kokoamaan haastateltavilta saatujen ideoiden, omien ajatuksiemme sekä yhteyshenkilömme esittämien toiveiden pohjalta.
Opinnäytetyömme lopullinen tuotos oli 15-sivuinen vinkkivihko kuvien käytöstä. Vihko pitää sisällään kuvia ja kuvasarjoja, joiden käyttö tukee päiväkodin arkea. Kuvat on koottu uudesta kuvaohjelmasta, Papunetistä sekä tekemällä itse. Vihko sisältää perustelut miksi ja miten kuvat kuvia voi hyödyntää. Lisäksi vihkoon on koottu lista lähteistä, joista löytyy lisää kuvia ja tietoa kuvien käytöstä.