Mainosten analysointi silmänliikelaitteiston avulla
Pääkkö, Henna (2012)
Pääkkö, Henna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia, kuinka silmänliikelaitteistoa voisi käyttää hyödyksi mainonnassa sekä mainoksia suunniteltaessa. Työssä tutustutaan silmänliikelaitteiston kehitykseen sekä katseenseurannan havainnointitekijöihin. Tämän lisäksi käydään läpi markkinoinnin ja mainosten perusteet sekä ideaalin mainoksen muodot.
Työ toteutettiin tekemällä Novia Finlandin neljällä eri printtimainoksella silmänliiketutkimus Tobii Glasses Eye Tracker –laitteistolla ja analysoimalla saadut graafiset tulokset. Mainonnan teoriaa verrataan silmänliikelaitteistolla saataviin tuloksiin. Analysoinnin avulla pohditaan, kuinka silmänliikelaitteistoa voisi hyödyntää markkinointi maailmaan.
Testaukset suoritettiin 30 testikäyttäjän avulla Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksikön tiloissa. Testikäyttäjät olivat tekniikan sekä kulttuurin yksikön opiskelijoita, iältään 22–43-vuotiaita. Saadut tulokset analysoitiin Tobii Studio -ohjelmiston avulla.
Saatuja tuloksia Novia Finland aikoo hyödyntää tulevissa mainoskampanjoissa. Suurimpana huomiotekijänä mainoksissa oli logon näkymättömyys, johon Novia Finland aikoo tehdä muutoksen.
Työ toteutettiin tekemällä Novia Finlandin neljällä eri printtimainoksella silmänliiketutkimus Tobii Glasses Eye Tracker –laitteistolla ja analysoimalla saadut graafiset tulokset. Mainonnan teoriaa verrataan silmänliikelaitteistolla saataviin tuloksiin. Analysoinnin avulla pohditaan, kuinka silmänliikelaitteistoa voisi hyödyntää markkinointi maailmaan.
Testaukset suoritettiin 30 testikäyttäjän avulla Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksikön tiloissa. Testikäyttäjät olivat tekniikan sekä kulttuurin yksikön opiskelijoita, iältään 22–43-vuotiaita. Saadut tulokset analysoitiin Tobii Studio -ohjelmiston avulla.
Saatuja tuloksia Novia Finland aikoo hyödyntää tulevissa mainoskampanjoissa. Suurimpana huomiotekijänä mainoksissa oli logon näkymättömyys, johon Novia Finland aikoo tehdä muutoksen.