Esimiestyön haasteet ongelman ratkaisuprosessissa : case: Jari-Pekka liikenneasemat
Tonteri, Kristiina (2012)
Tonteri, Kristiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086880
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on esimiestyön haasteet ongelman ratkaisuprosessissa. Työ keskittyy antamaan kohdeyritykselle neuvoja prosessin eri vaiheisiin, jonka mukaan esimiehen tulisi edetä ongelmia ratkoessa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää esimiestyön haasteita yrityksen ongelmaprosessin eri vaiheissa. Oppinäytetyössä siis perehdytään esimiestyön näkökulmasta ongelmatilanteiden synnystä aina ratkaisuvaiheeseen asti.
Jokainen työyhteisö kohtaa erilaisia ongelmatilanteita. Käsiteltyinä ongelmatilanteet voidaan kääntää työyhteisön voimavaraksi ja mahdollisuudeksi kehittää työyhteisöä. Esimies joutuu työssään kohtaamaan ja käsittelemään erilaisia työperäisiä ongelmia. Ongelmaprosessin vaiheet tulee olla esimiehellä tiedossa, jotta ratkaisu saavutetaan onnistuneesti. On tiedettävä, miten ongelmia lähdetään ratkomaan ja mikä on esimiehen rooli koko prosessin aikana. Esimies kantaa vastuun siitä, että työyhteisön ongelmat tulevat selvitetyksi.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan; organisaation ongelmaprosessi ja esimiestyö ongelmaprosessissa. Empiriaosuus rakentuu kohdeyritykselle tehdystä kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa selvitetään ratkaisuprosessin toimivuutta ja esimiestyötä ongelmaprosessin eri vaiheissa. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista haastattelua.
Empiriaosan tulokset osoittavat, että ongelmaprosessin vaiheissa on puutteita. Tuloksista selviää, että ongelmiin puuttuminen on haasteellista esimiestyön näkökulmasta. Lisäksi palautteen ja seurannan aktiivinen antaminen puuttuu prosessin vaiheista kokonaan. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, kuinka hyvin ongelmaprosessin kehittäminen on vaikuttanut kohdeyrityksessä ongelmatilanteiden ratkaisuun. Lisäksi voitaisiin tutkia alaisten näkökulmasta ongelmaprosessin toimivuutta.
Jokainen työyhteisö kohtaa erilaisia ongelmatilanteita. Käsiteltyinä ongelmatilanteet voidaan kääntää työyhteisön voimavaraksi ja mahdollisuudeksi kehittää työyhteisöä. Esimies joutuu työssään kohtaamaan ja käsittelemään erilaisia työperäisiä ongelmia. Ongelmaprosessin vaiheet tulee olla esimiehellä tiedossa, jotta ratkaisu saavutetaan onnistuneesti. On tiedettävä, miten ongelmia lähdetään ratkomaan ja mikä on esimiehen rooli koko prosessin aikana. Esimies kantaa vastuun siitä, että työyhteisön ongelmat tulevat selvitetyksi.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan; organisaation ongelmaprosessi ja esimiestyö ongelmaprosessissa. Empiriaosuus rakentuu kohdeyritykselle tehdystä kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa selvitetään ratkaisuprosessin toimivuutta ja esimiestyötä ongelmaprosessin eri vaiheissa. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista haastattelua.
Empiriaosan tulokset osoittavat, että ongelmaprosessin vaiheissa on puutteita. Tuloksista selviää, että ongelmiin puuttuminen on haasteellista esimiestyön näkökulmasta. Lisäksi palautteen ja seurannan aktiivinen antaminen puuttuu prosessin vaiheista kokonaan. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, kuinka hyvin ongelmaprosessin kehittäminen on vaikuttanut kohdeyrityksessä ongelmatilanteiden ratkaisuun. Lisäksi voitaisiin tutkia alaisten näkökulmasta ongelmaprosessin toimivuutta.