Yhteistyöverkoston rakentaminen yrityskauppojen toteuttamiseksi : case: Advance Team Oy
Siimestö, Aleksi (2012)
Siimestö, Aleksi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076553
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa yhteistyöverkostoa case-yritykselle Advance Team Oy:lle, joka on yrityskauppoihin sekä omistajanvaihdoksiin erikoistunut asiantuntijayritys. Case-yrityksen tavoitteena oli saada yhteistyöverkoston kautta uusia asiakkaita. Yhteistyöverkostoa rakennettiin pankki- ja rahoitusalan yrityksiin, tilitoimistoihin sekä tilintarkastajiin kolmella uudella toimialueella, joita olivat Kanta-Häme, Kymenlaakso sekä Pohjois-Uusimaa.
Tutkimuksen ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään case-yrityksen tarjoamia palveluita yrityskauppoihin ja sukupolvenvaihdoksiin liittyen. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään tutkimuksen pääaihetta, eli verkostoitumista. Tässä osuudessa käsitellään eri verkostotyyppejä, verkoston rakentamista sekä verkostoitumisen hyötyjä ja riskejä. Lopuksi käydään läpi myös sosiaalista pääomaa verkostoitumisen tukena.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käytiin vaiheittain läpi yhteistyöverkoston rakentamisprosessi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Case-yrityksen henkilöstöltä kerättiin teemahaastattelun avulla tietoa yhteistyöverkoston rakentamista varten. Lisäksi tutkimuksessa seurattiin yhteydenottoja verkoston jäseniin noin kolmen kuukauden ajan.
Työn tuloksena case-yritykselle saatiin luotua suunnitelma ja työkalut verkostoitumisprosessin toteuttamiseksi. Yhteistyöverkostoon onnistuttiin luomaan suhteita, vaikka yhteydenottojen osalta ei päästy aivan asetettuun tavoitteeseen. Yhteistyöverkoston kautta saatiin yksi toimeksianto.
Tutkimuksen ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään case-yrityksen tarjoamia palveluita yrityskauppoihin ja sukupolvenvaihdoksiin liittyen. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään tutkimuksen pääaihetta, eli verkostoitumista. Tässä osuudessa käsitellään eri verkostotyyppejä, verkoston rakentamista sekä verkostoitumisen hyötyjä ja riskejä. Lopuksi käydään läpi myös sosiaalista pääomaa verkostoitumisen tukena.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käytiin vaiheittain läpi yhteistyöverkoston rakentamisprosessi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Case-yrityksen henkilöstöltä kerättiin teemahaastattelun avulla tietoa yhteistyöverkoston rakentamista varten. Lisäksi tutkimuksessa seurattiin yhteydenottoja verkoston jäseniin noin kolmen kuukauden ajan.
Työn tuloksena case-yritykselle saatiin luotua suunnitelma ja työkalut verkostoitumisprosessin toteuttamiseksi. Yhteistyöverkostoon onnistuttiin luomaan suhteita, vaikka yhteydenottojen osalta ei päästy aivan asetettuun tavoitteeseen. Yhteistyöverkoston kautta saatiin yksi toimeksianto.