Puulattioiden perinteiset pintakäsittelyt
Sairanen, Elina (2012)
Sairanen, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087028
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on perinteiset puulattioille tehdyt pintakäsittelyt, joiksi tässä työssä on rajattu puun pinnalle tehdyt käsittelyt. Lattian pintakäsittely eroaa muiden sisäpintojen käsittelyistä, sillä niiden kulutus on huomattavasti suurempaa. Tämä vaikuttaa olennaisesti pintakäsittelyn valintaan myös restauroitavissa kohteissa. Käsittelyn tulisi myös olla helposti uusittavissa ja hoidettavissa.
Varhaisin lattioille tehty käsittely on suopakuuraus, joka saa puun pinnan vaalenemaan. Kuurausta ei pidetä varsinaisena pintakäsittelynä, vaan on ollut enemmänkin käytännön kannalta sopiva tapa pitää lattia puhtaana. Kuitenkin myös kuuraus muodostaa puun pinnalle sitä suojaavan kerroksen. Kuurausmenetelmiin lukeutuu myös kalkki-suopakuuraus joka vaalentaa lattian yhdellä käsittelykerralla, kun taas suovalla kuuratessa ei vaaleneminen ole niin välitöntä. Lattian käsittelyyn on käytetty myös maitoa tai piimää, joiden sisältämä kaseiini muodostaa suojaavan pintakerroksen. Myöskään kaseiini ei muuta puun luontaista ulkonäköä vaikkakin tummentaa sävyä hieman. Yleisin pintakäsittelyaine on ollut pellavaöljymaali. Koska sen valmistamiseen käytetty vernissa oli kallista, saatettiin käyttää myös muita, edullisempia vaihtoehtoja, kuten kaliumdikromaatilla vahvistettua liimamaalia.
Lattioiden maalaus oli 1700-luvulla vielä harvinaista ja todellinen muotivillitys siitä tuli vasta 1800-luvun puolenvälin jälkeen. Toteutetut maalaukset olivat usein imitaatioita kalliimmista ja hienommista aineista, kuten parketista tai kivestä. Lattiaan maalattiin usein keskiosaa kiertävä friisi. Yleisin koristemaalaus muodostui ruudutuksesta, joka peitti joko koko lattian tai vain keskiosan. 1800-luvun lopulla oli myös muodikasta maalata keskiosa yhdellä värillä ja lisätä friisin sisäkulmiin ornamenttikuviot. 1900-luvun alussa lattiamuoti muuttui ja koristekuvioiden maalaus unohdettiin. Lattiat maalattiin usein joko yhdellä sävyllä tai ne käsiteltiin läpikuultaviksi joko sävytetyllä tai sävyttämättömällä vernissalla, lakalla tai vahalla.
Alkuperäiset maalireseptit ja työohjeet, niiden kehittyminen ja vertailu ovat tämän työn keskiössä. Tarkoituksena on myös miettiä niiden soveltuvuutta nykyajan restaurointikohteiden tarpeisiin ja vaatimuksiin.
Varhaisin lattioille tehty käsittely on suopakuuraus, joka saa puun pinnan vaalenemaan. Kuurausta ei pidetä varsinaisena pintakäsittelynä, vaan on ollut enemmänkin käytännön kannalta sopiva tapa pitää lattia puhtaana. Kuitenkin myös kuuraus muodostaa puun pinnalle sitä suojaavan kerroksen. Kuurausmenetelmiin lukeutuu myös kalkki-suopakuuraus joka vaalentaa lattian yhdellä käsittelykerralla, kun taas suovalla kuuratessa ei vaaleneminen ole niin välitöntä. Lattian käsittelyyn on käytetty myös maitoa tai piimää, joiden sisältämä kaseiini muodostaa suojaavan pintakerroksen. Myöskään kaseiini ei muuta puun luontaista ulkonäköä vaikkakin tummentaa sävyä hieman. Yleisin pintakäsittelyaine on ollut pellavaöljymaali. Koska sen valmistamiseen käytetty vernissa oli kallista, saatettiin käyttää myös muita, edullisempia vaihtoehtoja, kuten kaliumdikromaatilla vahvistettua liimamaalia.
Lattioiden maalaus oli 1700-luvulla vielä harvinaista ja todellinen muotivillitys siitä tuli vasta 1800-luvun puolenvälin jälkeen. Toteutetut maalaukset olivat usein imitaatioita kalliimmista ja hienommista aineista, kuten parketista tai kivestä. Lattiaan maalattiin usein keskiosaa kiertävä friisi. Yleisin koristemaalaus muodostui ruudutuksesta, joka peitti joko koko lattian tai vain keskiosan. 1800-luvun lopulla oli myös muodikasta maalata keskiosa yhdellä värillä ja lisätä friisin sisäkulmiin ornamenttikuviot. 1900-luvun alussa lattiamuoti muuttui ja koristekuvioiden maalaus unohdettiin. Lattiat maalattiin usein joko yhdellä sävyllä tai ne käsiteltiin läpikuultaviksi joko sävytetyllä tai sävyttämättömällä vernissalla, lakalla tai vahalla.
Alkuperäiset maalireseptit ja työohjeet, niiden kehittyminen ja vertailu ovat tämän työn keskiössä. Tarkoituksena on myös miettiä niiden soveltuvuutta nykyajan restaurointikohteiden tarpeisiin ja vaatimuksiin.