Ohjaajan ammattitaito kehitysvammatyössä
Jaakkola, Jaana; Järvitalo, Nina (2012)
Jaakkola, Jaana
Järvitalo, Nina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086908
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyö sisältää kuuden kehitysvamma-alalla työskentelevän työntekijän kuvauksia ammattitaidosta. Halusimme tutkia, mitä on ammattitaito ja millaista ammattitaitoa ohjaaja tarvitsee kehitysvammatyössä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyömme teoreettinen osuus koostuu ammattitaidon kuvaamisesta ja siihen liittyvistä osa-alueista, sosionomikoulutuksen kuvauksesta mukaan lukien kompetenssit ja kehitysvamma-alan työelämävaatimuksista.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessamme käytimme teemahaastattelua jotta haastateltavat voivat itse kertoa heidän mielipiteitä ammattitaidosta omin sanoin. Haastattelimme työntekijöitä, jotka työskentelivät kehitysvammatyössä. Kaikilta tutkimukseen osallistuneilta haastateltavilta kysyttiin samat kysymykset. Tutkimuksessa käytettiin ennalta laadittua haastattelurunkoa, jossa oli yhteensä kolme teema-aluetta. Haastattelut suoritettiin marras- ja joulukuussa vuonna 2011.
Keskeiset tutkimustulokset: Tutkimuksessa selviää, millaista ammattitaitoa ohjaaja tarvitsee kehitysvammatyössä ja mitä ammattitaito on. Lisäksi tutkimuksessa tulee hyvin esille ohjaajan monipuoliset työtehtävät kehitysvammatyössä ja vastaavatko työtehtävät koulutuksesta saatua ammattitaitoa.
Johtopäätökset: Työkentällä on yhä hyvin epäselvää, miten voitaisiin hyödyntää sosionomin ammattitaitoa laaja-alaisesti. Työtehtävät voitaisiin jakaa selkeämmin eri ammattiryhmien kesken. Näin jokaisen työntekijän koulutuksesta saatua ammattitaitoa pystyttäisiin hyödyntämään paremmin.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyömme teoreettinen osuus koostuu ammattitaidon kuvaamisesta ja siihen liittyvistä osa-alueista, sosionomikoulutuksen kuvauksesta mukaan lukien kompetenssit ja kehitysvamma-alan työelämävaatimuksista.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessamme käytimme teemahaastattelua jotta haastateltavat voivat itse kertoa heidän mielipiteitä ammattitaidosta omin sanoin. Haastattelimme työntekijöitä, jotka työskentelivät kehitysvammatyössä. Kaikilta tutkimukseen osallistuneilta haastateltavilta kysyttiin samat kysymykset. Tutkimuksessa käytettiin ennalta laadittua haastattelurunkoa, jossa oli yhteensä kolme teema-aluetta. Haastattelut suoritettiin marras- ja joulukuussa vuonna 2011.
Keskeiset tutkimustulokset: Tutkimuksessa selviää, millaista ammattitaitoa ohjaaja tarvitsee kehitysvammatyössä ja mitä ammattitaito on. Lisäksi tutkimuksessa tulee hyvin esille ohjaajan monipuoliset työtehtävät kehitysvammatyössä ja vastaavatko työtehtävät koulutuksesta saatua ammattitaitoa.
Johtopäätökset: Työkentällä on yhä hyvin epäselvää, miten voitaisiin hyödyntää sosionomin ammattitaitoa laaja-alaisesti. Työtehtävät voitaisiin jakaa selkeämmin eri ammattiryhmien kesken. Näin jokaisen työntekijän koulutuksesta saatua ammattitaitoa pystyttäisiin hyödyntämään paremmin.