Palvelukonsepti asunto-osakeyhtiöille
Pietilä, Veli-Pekka (2012)
Pietilä, Veli-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086862
Tiivistelmä
Korjausrakentamisen osuus koko rakennustuotannosta Suomessa on kasvattanut osuuttaan viime vuosina huomattavasti. Kunnossapidon ja korjausrakentamisen markkinoiden arvellaan kasvavan edelleen lähivuosina. Myös uudistunut asunto-osakeyhtiölaki ohjaa taloyhtiöitä suunnitelmalliseen
kunnossapitoon.
Opinnäytetyön tilaajina olivat rakennuspalveluyritys Taveka Oy sekä suunnittelutoimisto Jouhiaho Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia asiakastarpeiden perusteella asunto-osakeyhtiöille tarjottava palvelukonsepti, jolla tehostetaan ja selkeytetään kiinteistöjen kunnossapitoon liittyviä toimenpiteitä sekä selkeytetään osaltaan myös tilaajayritysten toimintaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää ja palvelukonseptia laadittaessa pyrittiin mahdollisimman asiakaslähtöiseen ajattelutapaan. Isännöitsijöitä haastattelemalla kartoitettiin asunto-osakeyhtiöiden palvelutarpeita ja ongelmallisiksi havaittuja asioita kiinteistöjen kunnossapitoon liittyen. Haastatteluvastausten perusteella palvelukonseptille olisi kysyntää. Etenkin projektinjohto sekä asioiden hoitaminen laajemmin saman yhteistyökumppanin kanssa koettaisiin hyödyllisenä.
Palvelukonseptin laadinnan yhteydessä toteutettiin myös rakennustekninen kuntoarvio jyväskyläläiselle
asunto-osakeyhtiölle. Kuntoarvioinnin yhteydessä pyrittiin käytännön kautta ideoimaan palvelukonseptin osa-alueita. Tutkimustulosten perusteella laadittiin palvelukonsepti, josta asunto-osakeyhtiökohtaisesti koottaisiin sopiva palvelukokonaisuus. Palvelukonsepti sisältää toimenpiteet
korjaustarpeiden selvittämisestä niiden valmiiksi saattamiseen asti.
Palvelukonsepti painottuu korjausrakentamiseen, mutta sitä voidaan tarvittaessa soveltaa myös uudisrakentamiseen. Palvelukonseptin kaupallinen hyödyntäminen edellyttää palveluosien sekä markkinoinnin huolellista ja yksityiskohtaista suunnittelua. Palvelukonseptia tarkennetaan pilottikohteen kautta, josta voidaan edetä laajempaan markkinointiin.
kunnossapitoon.
Opinnäytetyön tilaajina olivat rakennuspalveluyritys Taveka Oy sekä suunnittelutoimisto Jouhiaho Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia asiakastarpeiden perusteella asunto-osakeyhtiöille tarjottava palvelukonsepti, jolla tehostetaan ja selkeytetään kiinteistöjen kunnossapitoon liittyviä toimenpiteitä sekä selkeytetään osaltaan myös tilaajayritysten toimintaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää ja palvelukonseptia laadittaessa pyrittiin mahdollisimman asiakaslähtöiseen ajattelutapaan. Isännöitsijöitä haastattelemalla kartoitettiin asunto-osakeyhtiöiden palvelutarpeita ja ongelmallisiksi havaittuja asioita kiinteistöjen kunnossapitoon liittyen. Haastatteluvastausten perusteella palvelukonseptille olisi kysyntää. Etenkin projektinjohto sekä asioiden hoitaminen laajemmin saman yhteistyökumppanin kanssa koettaisiin hyödyllisenä.
Palvelukonseptin laadinnan yhteydessä toteutettiin myös rakennustekninen kuntoarvio jyväskyläläiselle
asunto-osakeyhtiölle. Kuntoarvioinnin yhteydessä pyrittiin käytännön kautta ideoimaan palvelukonseptin osa-alueita. Tutkimustulosten perusteella laadittiin palvelukonsepti, josta asunto-osakeyhtiökohtaisesti koottaisiin sopiva palvelukokonaisuus. Palvelukonsepti sisältää toimenpiteet
korjaustarpeiden selvittämisestä niiden valmiiksi saattamiseen asti.
Palvelukonsepti painottuu korjausrakentamiseen, mutta sitä voidaan tarvittaessa soveltaa myös uudisrakentamiseen. Palvelukonseptin kaupallinen hyödyntäminen edellyttää palveluosien sekä markkinoinnin huolellista ja yksityiskohtaista suunnittelua. Palvelukonseptia tarkennetaan pilottikohteen kautta, josta voidaan edetä laajempaan markkinointiin.