Hoitajien näkemyksiä akuuttihoitokoulutuksesta ja täydennyskoulutuksesta sisätautiosastoilla
Ylikoski, Jenna (2012)
Ylikoski, Jenna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086851
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Satakunnan keskussairaalan sisätautiosastojen hoitajien näkemyksiä akuuttihoitokoulutuksesta ja täydennyskoulutustarpeesta. Hoitajalla tarkoitetaan sisätautiosastojen sairaan-, lähi- ja perushoitajia. Tavoitteena oli antaa Satakunnan keskussairaalan sisätautiosastojen henkilökunnalle tietoa, jota he voivat hyödyntää akuuttihoitokoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittämisessä. Lisäksi akuuttihoitovastaavat saivat palautetta siitä, miten koulutuksessa onnistuttiin.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Satakunnan keskussairaalaan toimitettiin 50 kyselylomaketta, joista palautui 34. Vastausprosentti oli 68. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Monivalintakysymykset analysoitiin tilastollisesti. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön erittelyllä. Opinnäytetyöhön lisättiin myös vastaajien suoria lainauksia.
Tulosten perusteella akuuttihoitokoulutukseen oltiin suurelta osin tyytyväisiä. Suurin toive oli, että koulutuksia järjestettäisiin useammin ja että ne sisältäisivät enemmän käytännön harjoituksia. Kehittämisideoita tuli myös välineiden, tilan ja ajankäytön osalta. Vastaajat toivoivat koulutukseen uusia, ehjiä ja osastojen kanssa samanlaisia välineitä, enemmän tilaa ja aikaa harjoitella asioita käytännössä. Teoriaosioihin oltiin varsin tyytyväisiä. Kaikki vastaajat olivat motivoituneita osallistumaan täydennyskoulutuksiin. Eniten täydennyskoulutusta haluttiin elvytettävän potilaan hoidosta. Koulutuksen toivottiin olevan myös samanlainen kaikille osallistujille, koulutuksen pitäjästä riippumatta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää seuraavaa akuuttihoitokoulutusta järjestettäessä. Jatkotutkimuksena voisi olla akuuttihoitokoulutukseen osallistuvien hoitajien tietojen ja taitojen testaus eri vaiheissa. Interventiotutkimuksella selvitettäisiin lähtötietoja ennen koulutusta, tietoja heti akuuttihoitokoulutuksen jälkeen sekä tietyn ajan kuluttua koulutuksesta. Näin saataisiin selvyys hoitajien lähtötasosta sekä koulutuksen hyödystä hoitajien tiedoille ja taidoille.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Satakunnan keskussairaalaan toimitettiin 50 kyselylomaketta, joista palautui 34. Vastausprosentti oli 68. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Monivalintakysymykset analysoitiin tilastollisesti. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön erittelyllä. Opinnäytetyöhön lisättiin myös vastaajien suoria lainauksia.
Tulosten perusteella akuuttihoitokoulutukseen oltiin suurelta osin tyytyväisiä. Suurin toive oli, että koulutuksia järjestettäisiin useammin ja että ne sisältäisivät enemmän käytännön harjoituksia. Kehittämisideoita tuli myös välineiden, tilan ja ajankäytön osalta. Vastaajat toivoivat koulutukseen uusia, ehjiä ja osastojen kanssa samanlaisia välineitä, enemmän tilaa ja aikaa harjoitella asioita käytännössä. Teoriaosioihin oltiin varsin tyytyväisiä. Kaikki vastaajat olivat motivoituneita osallistumaan täydennyskoulutuksiin. Eniten täydennyskoulutusta haluttiin elvytettävän potilaan hoidosta. Koulutuksen toivottiin olevan myös samanlainen kaikille osallistujille, koulutuksen pitäjästä riippumatta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää seuraavaa akuuttihoitokoulutusta järjestettäessä. Jatkotutkimuksena voisi olla akuuttihoitokoulutukseen osallistuvien hoitajien tietojen ja taitojen testaus eri vaiheissa. Interventiotutkimuksella selvitettäisiin lähtötietoja ennen koulutusta, tietoja heti akuuttihoitokoulutuksen jälkeen sekä tietyn ajan kuluttua koulutuksesta. Näin saataisiin selvyys hoitajien lähtötasosta sekä koulutuksen hyödystä hoitajien tiedoille ja taidoille.