Aacon Oy:n yritysilmeen kehittäminen
Koivunen, Tommi (2012)
Koivunen, Tommi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046415
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Aacon Oy:n yritysilmeen uudistaminen. Työhön kuuluu tunnuksen uudistaminen, värien määrittely ja typografian valinta. Työssä kuvataan myös yrityksen markkinointimateriaalien ja muun graafisen aineiston suunnittelua. Lisäksi kuvataan niiden kokoaminen graafiseksi ohjeistoksi.
Työn tavoitteena on selvittää, kuinka yritysilmeen käytettävyyttä kehitetään menettämättä sen erottuvuutta. Lisäksi tavoitteena on visuaalisen viestinnän yhtenäisyyden säilyttäminen ja selkeän ohjeistuksen luominen. Tärkeää on myös visuaalisin keinoin tapahtuva mielikuvien vahvistaminen.
Käytännön ratkaisujen lisäksi pohditaan graafisten aineistojen erottuvuuden ja käytettävyyden vuorovaikutusta suunnittelijan näkökulmasta. Pohdinnan osana analysoidaan Aacon Oy:n kilpailijoiden visuaalisia ilmeitä.
Lopuksi kerrotaan, kuinka käytännön työssä on onnistuttu ja miten projekti jatkuu. Työssä on päädytty tulokseen, jonka mukaan graafisen suunnittelun erottuvuus ja
käytettävyys ovat aina riippuvaisia toisistaan. Hyvän erottuvuuden kääntöpuolena on usein heikko käytettävyys ja päinvastoin.
Työn tavoitteena on selvittää, kuinka yritysilmeen käytettävyyttä kehitetään menettämättä sen erottuvuutta. Lisäksi tavoitteena on visuaalisen viestinnän yhtenäisyyden säilyttäminen ja selkeän ohjeistuksen luominen. Tärkeää on myös visuaalisin keinoin tapahtuva mielikuvien vahvistaminen.
Käytännön ratkaisujen lisäksi pohditaan graafisten aineistojen erottuvuuden ja käytettävyyden vuorovaikutusta suunnittelijan näkökulmasta. Pohdinnan osana analysoidaan Aacon Oy:n kilpailijoiden visuaalisia ilmeitä.
Lopuksi kerrotaan, kuinka käytännön työssä on onnistuttu ja miten projekti jatkuu. Työssä on päädytty tulokseen, jonka mukaan graafisen suunnittelun erottuvuus ja
käytettävyys ovat aina riippuvaisia toisistaan. Hyvän erottuvuuden kääntöpuolena on usein heikko käytettävyys ja päinvastoin.