Elämässäsi mukana : sisustussuunnitelma Parkanon Säästöpankin Kauhajoen konttoriin
Rantala, Pauliina (2012)
Rantala, Pauliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076576
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pohdittiin, millainen on toimiva pankkikonttori palvelemaan sekä henkilökuntaa että asiakkaita. Työn teoria osuus rakentui ergonomian eri osa-alueista painotettuna toimistosuunnittelun vaatimuksiin. Työn produktiivisessa osassa laadittiin sisustussuunnitelma Parkanon Säästöpankin Kauhajoen konttoriin. Tavoitteena oli luoda toimiva ja viihtyisä kokonaisuus henkilökunnan toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Konttorista pyrittiin luomaan nykyaikainen ja moderni tila, jossa viihtyvät sekä henkilökunta että asiakkaat.
Sisustussuunnittelutyössä vaadittavan tiedon kartoittamiseksi käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, teemahaastattelun ja havainnoinnin keinoin. Henkilökunnalle ja asiakkaille toteutettujen haastattelujen ja havainnoinnin avulla pyrittiin kartoittamaan muun muassa henkilökunnan työtehtäviä, pankkiympäristön toimivuutta ja viihtyisyyttä sekä nykypäivän asiakaskuntaa. Lisäksi selvitettiin pankkitoiminnan muuttumista viimeisen kolmenkymmenen vuoden osalta ja toiveita toiminnan kehittymiseen tulevaisuudessa.
Haastatteluissa ja havainnoinnissa esiin nousseet asiat osoittivat, että pankkitoiminta on vuosien aikana muuttunut paljon, vaikuttaen niin henkilökuntaan kuin asiakkaisiin. Pankkipalvelussa painotetaan enemmän myynnillistä työtä. Asiakkaan ja henkilökunnan välisen vuorovaikutuksen toivottaisiin tulevaisuudessakin säilyvän. Sisustuksellisesti pankkikonttoreilta odotetaan enemmän yksityisyyttä. Tilojen tulee olla toimivia ja asioinnin mahdollisimman helppoa. Haastatteluissa ja havainnoinnissa esiin nousseet huomiot, olivat lähtökohtana suunnittelutyölle.
Sisustussuunnittelutyössä vaadittavan tiedon kartoittamiseksi käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, teemahaastattelun ja havainnoinnin keinoin. Henkilökunnalle ja asiakkaille toteutettujen haastattelujen ja havainnoinnin avulla pyrittiin kartoittamaan muun muassa henkilökunnan työtehtäviä, pankkiympäristön toimivuutta ja viihtyisyyttä sekä nykypäivän asiakaskuntaa. Lisäksi selvitettiin pankkitoiminnan muuttumista viimeisen kolmenkymmenen vuoden osalta ja toiveita toiminnan kehittymiseen tulevaisuudessa.
Haastatteluissa ja havainnoinnissa esiin nousseet asiat osoittivat, että pankkitoiminta on vuosien aikana muuttunut paljon, vaikuttaen niin henkilökuntaan kuin asiakkaisiin. Pankkipalvelussa painotetaan enemmän myynnillistä työtä. Asiakkaan ja henkilökunnan välisen vuorovaikutuksen toivottaisiin tulevaisuudessakin säilyvän. Sisustuksellisesti pankkikonttoreilta odotetaan enemmän yksityisyyttä. Tilojen tulee olla toimivia ja asioinnin mahdollisimman helppoa. Haastatteluissa ja havainnoinnissa esiin nousseet huomiot, olivat lähtökohtana suunnittelutyölle.