Tehokas perehdyttäminen. : Case: Metso Minerals Oy:n DC Europen asiakastukitiimi
Happonen, Jenni (2012)
Happonen, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää perehdyttämiskäytäntöjä Metso Minerals Oy:n jakelukeskus DC Europen asiakastukitiimissä. Tavoitteena oli luoda toimivia ja tehokkaita työkaluja ja materiaaleja uuden työntekijän perehdyttämisen avuksi. Painopisteenä on toimeksiantajan toivomuksesta nimenomaan työtehtäviin ja DC:n organisaatioon perehdyttäminen, eikä niinkään kokonaisvaltainen ”talon tavoille” perehdyttäminen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään ensin yleisesti perehdyttämistä ja sen merkitystä, erilaisia perehdyttämistapoja ja työnopastusta. Perehdyttämiseen liittyy kiinteästi myös oppiminen, sillä mitä nopeammin yksilö oppii, sitä tehokkaampaa on perehdytys. Oppimiselle taas merkityksellistä on kokonaiskuvan ymmärtäminen; se vaikuttaa olennaisesti omien työtehtävien hallitsemiseen ja työn tehokkuuteen. Asiakastukitiimin vastuulla on vain pieni osa koko pitkästä tilaus-toimitusketjusta, joten pelkästään itse työtä tekemällä koko kuva organisaation toiminnasta ei hahmotu kovin nopeasti. Kokonaiskuvan hahmottaminen vaikuttaa positiivisesti myös työntekijän motivaatioon, mikä tietenkin parantaa työn tulosta.
Teoriaosuuden ja ongelmanasettelun pohjalta laadittiin avoimet haastattelukysymykset muutamalle vuoden sisällä asiakastukitiimiin tulleelle, sekä yhdelle perehdytyksestä vastaavalle henkilölle. Haastattelut toteutettiin vapaamuotoisesti keskustellen tarkoituksena löytää tärkeimmät tiimin perehdytyksen kehittämiskohteet.
Tutkimusaineiston ja teorian pohjalta luotiin työkaluja perehdyttäjän, esimiehen sekä perehtyjän käytettäviksi. Perehdytyksen muistilistan avulla perehdyttäjä voi opastaa kaikki tärkeimmät työtehtävät tulokkaalle. Perehdyttäjän miniopas auttaa perehdyttäjää ja esimiestä erehdytysprosessin suunnittelussa. Se neuvoo tehokkaiden perehdytystapojen käytössä ja aikataulutuksessa. Jälkimmäisessä toimii apuna myös perehdytyksen lukujärjestys. Tilaus-toimitusketjun prosessikaavio auttaa hahmottamaan asiakastukitoiminnon työn kokonaisuudessaan. Näiden työkalujen avulla perehdytys on mahdollista toteuttaa entistä sujuvammin ja kustannustehokkaammin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään ensin yleisesti perehdyttämistä ja sen merkitystä, erilaisia perehdyttämistapoja ja työnopastusta. Perehdyttämiseen liittyy kiinteästi myös oppiminen, sillä mitä nopeammin yksilö oppii, sitä tehokkaampaa on perehdytys. Oppimiselle taas merkityksellistä on kokonaiskuvan ymmärtäminen; se vaikuttaa olennaisesti omien työtehtävien hallitsemiseen ja työn tehokkuuteen. Asiakastukitiimin vastuulla on vain pieni osa koko pitkästä tilaus-toimitusketjusta, joten pelkästään itse työtä tekemällä koko kuva organisaation toiminnasta ei hahmotu kovin nopeasti. Kokonaiskuvan hahmottaminen vaikuttaa positiivisesti myös työntekijän motivaatioon, mikä tietenkin parantaa työn tulosta.
Teoriaosuuden ja ongelmanasettelun pohjalta laadittiin avoimet haastattelukysymykset muutamalle vuoden sisällä asiakastukitiimiin tulleelle, sekä yhdelle perehdytyksestä vastaavalle henkilölle. Haastattelut toteutettiin vapaamuotoisesti keskustellen tarkoituksena löytää tärkeimmät tiimin perehdytyksen kehittämiskohteet.
Tutkimusaineiston ja teorian pohjalta luotiin työkaluja perehdyttäjän, esimiehen sekä perehtyjän käytettäviksi. Perehdytyksen muistilistan avulla perehdyttäjä voi opastaa kaikki tärkeimmät työtehtävät tulokkaalle. Perehdyttäjän miniopas auttaa perehdyttäjää ja esimiestä erehdytysprosessin suunnittelussa. Se neuvoo tehokkaiden perehdytystapojen käytössä ja aikataulutuksessa. Jälkimmäisessä toimii apuna myös perehdytyksen lukujärjestys. Tilaus-toimitusketjun prosessikaavio auttaa hahmottamaan asiakastukitoiminnon työn kokonaisuudessaan. Näiden työkalujen avulla perehdytys on mahdollista toteuttaa entistä sujuvammin ja kustannustehokkaammin.