KASVATUSKUMPPANUUDEN TOTEUTUMINEN PÄIVÄHOIDOSSA
Mervasto, Tiina (2012)
Mervasto, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295525
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Mervasto, Tiina. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen päivähoidossa. Järvenpää, kevät 2012, 49 s., 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa henkilökunnan ja huoltajien käsityksiä kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa Raaseporin kaupungissa. Tavoitteena oli myös selvittää toiko kasvatuskumppanuuskoulutus tarvittavaa ja toivottua osaamista työyhteisöön.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus. Teoreettisena viitekehyksenä on käsitelty kasvatuskumppanuutta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin henkilökunnan kohdalla puolistrukturoitua haastattelua. Huoltajilta aineistoa kerättiin haastattelulomakkeella. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tulosten mukaan kasvatuskumppanuuden tavoitteisiin oli päästy. Ilmapiiri oli avointa, ja asioista voitiin keskustella. Huoltajien kasvatusarvoja myös kunnioitettiin päiväkodissa. Pääsääntöisesti huoltajat olivat erittäin tyytyväisiä.
Koulutuksen mahdollistamat vuorovaikutustaidot antoivat valmiuksia hyvät vuorovaikutustaidot omaavien huoltajien ja haastavien huoltajien kohtaamiseen. Erilaisin kognitiivisin ja toiminnallisin harjoituksin toteutettu koulutus valmisti työntekijöitä arjen vuorovaikutustilanteisiin. Lisäksi kasvatuskumppanuuskoulutus auttoi ymmärtämään kokonaisvaltaisesti huoltajan kohtaamista ja kuulemista.
Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatus, päivähoito ja vanhemmuus
Mervasto, Tiina. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen päivähoidossa. Järvenpää, kevät 2012, 49 s., 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa henkilökunnan ja huoltajien käsityksiä kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa Raaseporin kaupungissa. Tavoitteena oli myös selvittää toiko kasvatuskumppanuuskoulutus tarvittavaa ja toivottua osaamista työyhteisöön.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus. Teoreettisena viitekehyksenä on käsitelty kasvatuskumppanuutta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin henkilökunnan kohdalla puolistrukturoitua haastattelua. Huoltajilta aineistoa kerättiin haastattelulomakkeella. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tulosten mukaan kasvatuskumppanuuden tavoitteisiin oli päästy. Ilmapiiri oli avointa, ja asioista voitiin keskustella. Huoltajien kasvatusarvoja myös kunnioitettiin päiväkodissa. Pääsääntöisesti huoltajat olivat erittäin tyytyväisiä.
Koulutuksen mahdollistamat vuorovaikutustaidot antoivat valmiuksia hyvät vuorovaikutustaidot omaavien huoltajien ja haastavien huoltajien kohtaamiseen. Erilaisin kognitiivisin ja toiminnallisin harjoituksin toteutettu koulutus valmisti työntekijöitä arjen vuorovaikutustilanteisiin. Lisäksi kasvatuskumppanuuskoulutus auttoi ymmärtämään kokonaisvaltaisesti huoltajan kohtaamista ja kuulemista.
Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatus, päivähoito ja vanhemmuus