Hakkuukoneenkuljettajan käyttämän palautejärjestelmän kehittäminen Stora Enso Oyj:ssä
Turpeinen, Henri (2012)
Turpeinen, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Stora Enso Oyj:n hakkuukoneenkuljettajien käytössä olevaa palautejärjestelmää. Tavoitteena oli luoda työn tilaajalle ehdotus uuden palautejärjestelmän rakenteesta ja asiasisällöstä.
Tutkimukseen haastateltiin Stora Enso Metsän Länsi-Suomen hankinta-alueella työs-kenteleviä hankintaesimiehiä, metsäkoneyrittäjiä ja metsäkoneenkuljettajia. Tutkimuksella selvitettiin haastateltavien mielipiteitä nykyisestä palautejärjestelmästä sekä uuden palautejärjestelmän rakenteesta ja asiasisällöstä.
Kokonaisuudessaan nykyiseen palautejärjestelmään oltiin tyytymättömiä. Nykyinen palautejärjestelmä jakautuu kahteen eri osaan: loppukatselmukseen ja työmaapalautteeseen. Haastateltavien mielestä tällaista kaksiosaisuutta ei uudessa palautejärjestelmässä saa olla. Loppukatselmuksessa hakkuukoneenkuljettaja arvioi oman työnsä onnistumista. 82 % piti loppukatselmusta turhana ja hyödyttömänä. Työmaapalautteeseen, jossa hakkuukoneenkuljettaja arvioi hankintaesimiehen työtä, oltiin rakenteellisesti tyytyväisiä. Asiasisällöllisesti työmaapalautetta ei kuitenkaan pidetty ajantasaisena ja palautetta toivottiin tulevaisuudessa annettavan sekä hankintaesimiehen että metsäkoneyrittäjien suuntaan.
Uuden palautejärjestelmän toivottiin olevan yksiosainen, millä palaute annettaisiin hankintaesimiehelle ja metsäkoneyrittäjälle. Palautteessa hakkuukoneenkuljettaja arvioisi myös omaa työtänsä. Haastateltavien mielestä palaute annettaisiin leimikon päätyttyä ja sen antamisen suorittaisi hakkuukoneenkuljettaja. Asiasisällöllisesti uuteen palautejär-jestelmään otettaisiin kohtia nykyisestä työmaapalautteesta sekä loppukatselmuksesta. Palautekohtia toivottiin olevan 15 – 20 kpl ja arviointiasteikoksi pidettiin parhaana kaksiportaista ”kunnossa tai ei kunnossa” tyyppistä ratkaisua.
Saadut tulokset ovat luotettavia ja niiden pohjalta voidaan tehdä työn tilaajalle malliehdotus uudesta palautejärjestelmästä. Uuden palautejärjestelmän tulee olla toiminnaltaan sekä käytettävyydeltään yksinkertainen ja hakkuukonekäyttöön soveltuva. Asiasisällöllisesti uuden palautejärjestelmän on oltava nykyistä selkeämpi ja palautekohtien määrän tulee olla maltillinen.
Tutkimukseen haastateltiin Stora Enso Metsän Länsi-Suomen hankinta-alueella työs-kenteleviä hankintaesimiehiä, metsäkoneyrittäjiä ja metsäkoneenkuljettajia. Tutkimuksella selvitettiin haastateltavien mielipiteitä nykyisestä palautejärjestelmästä sekä uuden palautejärjestelmän rakenteesta ja asiasisällöstä.
Kokonaisuudessaan nykyiseen palautejärjestelmään oltiin tyytymättömiä. Nykyinen palautejärjestelmä jakautuu kahteen eri osaan: loppukatselmukseen ja työmaapalautteeseen. Haastateltavien mielestä tällaista kaksiosaisuutta ei uudessa palautejärjestelmässä saa olla. Loppukatselmuksessa hakkuukoneenkuljettaja arvioi oman työnsä onnistumista. 82 % piti loppukatselmusta turhana ja hyödyttömänä. Työmaapalautteeseen, jossa hakkuukoneenkuljettaja arvioi hankintaesimiehen työtä, oltiin rakenteellisesti tyytyväisiä. Asiasisällöllisesti työmaapalautetta ei kuitenkaan pidetty ajantasaisena ja palautetta toivottiin tulevaisuudessa annettavan sekä hankintaesimiehen että metsäkoneyrittäjien suuntaan.
Uuden palautejärjestelmän toivottiin olevan yksiosainen, millä palaute annettaisiin hankintaesimiehelle ja metsäkoneyrittäjälle. Palautteessa hakkuukoneenkuljettaja arvioisi myös omaa työtänsä. Haastateltavien mielestä palaute annettaisiin leimikon päätyttyä ja sen antamisen suorittaisi hakkuukoneenkuljettaja. Asiasisällöllisesti uuteen palautejär-jestelmään otettaisiin kohtia nykyisestä työmaapalautteesta sekä loppukatselmuksesta. Palautekohtia toivottiin olevan 15 – 20 kpl ja arviointiasteikoksi pidettiin parhaana kaksiportaista ”kunnossa tai ei kunnossa” tyyppistä ratkaisua.
Saadut tulokset ovat luotettavia ja niiden pohjalta voidaan tehdä työn tilaajalle malliehdotus uudesta palautejärjestelmästä. Uuden palautejärjestelmän tulee olla toiminnaltaan sekä käytettävyydeltään yksinkertainen ja hakkuukonekäyttöön soveltuva. Asiasisällöllisesti uuden palautejärjestelmän on oltava nykyistä selkeämpi ja palautekohtien määrän tulee olla maltillinen.