Sosiaalipedagoginen hevostoiminta lastensuojelun tukena
Kupari, Minna; Ekebom, Hanna (2012)
Kupari, Minna
Ekebom, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046270
Tiivistelmä
Ekebom, Hanna & Kupari, Minna. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta lasten-suojelun avohuollon asiakkaiden tukena. Diak Etelä, Järvenpää, kevät 2012, 82 s., 7 liitettä. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + Hannalla lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikuttavuutta alle kouluikäisille lastensuojelun avohuollon asiakkaille. Selvitimme tulevatko vaikutukset näkyviin myös vanhempien sekä päivähoidon ja sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta. Tutkimus oli työelämälähtöinen. Yhteistyökumppaneina olivat kahden eri kunnan lastensuojelun sosiaalityöntekijät ja päivähoitohenkilökunta. Käytännön työskentelyosuus toteutettiin Tmi Hirnauskis -tallin tiloissa. Tutkimuksen kohderyhmä koostui kolmesta alle kouluikäisestä lapsesta. Lapsilla oli keskittymisvaikeuksia, ylivilkkautta, kielellisiä ongelmia sekä vaikeuksia osallistua ryhmätoimintaan. Tutkittavien ainoana valintakriteerinä oli lastensuojelun asiakkuus. Lisäksi heidän toivottiin olevan alle kouluikäisiä.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen toimintatutkimus. Aineistonhankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin lasten sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan osallistumisen aikana havainnointia, haastatteluja ja sadutusta. Toiminta videoitiin sisältöanalyysia varten. Sosiaalialan ammattilaisille lähetettiin kyselykaavake lasten havainnointia varten päiväkodissa sekä lasten kotona. Lasten vanhempia haastateltiin puhelimitse jokaisen toimintakerran jälkeen.
Tutkimus osoitti, että sosiaalipedagoginen hevostoiminta on alle kouluikäiselle lastensuojelun asiakkaalle hyvä tukimuoto. Toiminta vahvistaa lapsen itsetuntoa ja osallisuutta, sekä tukee lapsen sosiaalisia taitoja. Tutkimustulosten perusteella sosiaalipedagogiikan peruselementit, toiminnallisuus, yhteisöllisyys ja elämyksellisyys toimivat lastensuojelun asiakasta voimauttavana ja kuntouttavana tekijänä. Toimintaan osallistuminen antaa asiakkaalle vahvistavia kokemuksia, jotka kantavat pitkälle ja auttavat osaltaan jopa syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä. Eläinten mukana olo hevostoiminnassa antoi lapselle kanavan omien tunteiden käsittelyyn ja vahvuuksien löytämiseen.
Käsittelemästämme aiheesta sekä eläinavusteisesta sosiaalityöstä yleensäkin tulisi saada enemmän tietoa sosiaalialan työntekijöille sekä alan opiskelijoille. Uusia ja syventäviä tutkimuksia sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta tarvitaan lähinnä vaikuttavuuden osalta ja siitä, kuinka pidempikestoisella toiminnalla voidaan ennaltaehkäistä riskiryhmässä olevien lastensuojelun asiakkaiden syrjäytymistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikuttavuutta alle kouluikäisille lastensuojelun avohuollon asiakkaille. Selvitimme tulevatko vaikutukset näkyviin myös vanhempien sekä päivähoidon ja sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta. Tutkimus oli työelämälähtöinen. Yhteistyökumppaneina olivat kahden eri kunnan lastensuojelun sosiaalityöntekijät ja päivähoitohenkilökunta. Käytännön työskentelyosuus toteutettiin Tmi Hirnauskis -tallin tiloissa. Tutkimuksen kohderyhmä koostui kolmesta alle kouluikäisestä lapsesta. Lapsilla oli keskittymisvaikeuksia, ylivilkkautta, kielellisiä ongelmia sekä vaikeuksia osallistua ryhmätoimintaan. Tutkittavien ainoana valintakriteerinä oli lastensuojelun asiakkuus. Lisäksi heidän toivottiin olevan alle kouluikäisiä.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen toimintatutkimus. Aineistonhankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin lasten sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan osallistumisen aikana havainnointia, haastatteluja ja sadutusta. Toiminta videoitiin sisältöanalyysia varten. Sosiaalialan ammattilaisille lähetettiin kyselykaavake lasten havainnointia varten päiväkodissa sekä lasten kotona. Lasten vanhempia haastateltiin puhelimitse jokaisen toimintakerran jälkeen.
Tutkimus osoitti, että sosiaalipedagoginen hevostoiminta on alle kouluikäiselle lastensuojelun asiakkaalle hyvä tukimuoto. Toiminta vahvistaa lapsen itsetuntoa ja osallisuutta, sekä tukee lapsen sosiaalisia taitoja. Tutkimustulosten perusteella sosiaalipedagogiikan peruselementit, toiminnallisuus, yhteisöllisyys ja elämyksellisyys toimivat lastensuojelun asiakasta voimauttavana ja kuntouttavana tekijänä. Toimintaan osallistuminen antaa asiakkaalle vahvistavia kokemuksia, jotka kantavat pitkälle ja auttavat osaltaan jopa syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä. Eläinten mukana olo hevostoiminnassa antoi lapselle kanavan omien tunteiden käsittelyyn ja vahvuuksien löytämiseen.
Käsittelemästämme aiheesta sekä eläinavusteisesta sosiaalityöstä yleensäkin tulisi saada enemmän tietoa sosiaalialan työntekijöille sekä alan opiskelijoille. Uusia ja syventäviä tutkimuksia sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta tarvitaan lähinnä vaikuttavuuden osalta ja siitä, kuinka pidempikestoisella toiminnalla voidaan ennaltaehkäistä riskiryhmässä olevien lastensuojelun asiakkaiden syrjäytymistä.