" Yhdessä eteenpäin" : Tutkimus kehitysvammaisten lasten integroitumisesta ja uskontokasvatuksen toteutumisesta päiväkodeissa Espoon Leppävaaran alueella.
Parttimaa, Mari; Toivanen, Minna (2012)
Parttimaa, Mari
Toivanen, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255105
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Parttimaa, Mari & Toivanen, Minna. Tutkimus kehitysvammaisten integroitumisesta ja uskonto kasvatuksen toteutumisesta päiväkodeissa Espoon Leppävaaran alueella. Diak etelä, Järvenpää. Kevät 2012. 49 s. 2 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus / sosionomi(AMK) + diakonin ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tutkia kasvattajien näkökulmasta kehitysvammaisen lapsen integroitumista tavalliseen päiväkotiryhmään Leppävaaran päivähoitoalueella. Tutkimme lisäksi, kuinka uskontokasvatus toteutuu Leppävaaran päiväkodeissa kehitysvammaisten lasten kohdalla.
Opinnäytetyömme on lähestymistavaltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin neljässä päiväkodissa Leppävaaran alueella. Kyselylomakkeita toimitettiin 76 ja niitä palautui määräaikaan mennessä 17. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimusten tulosten mukaan kasvatushenkilöstö kannattaa kehitysvammaisten lasten integraatiota normaalipäivähoitoon, kun henkilöstöresurssit ovat riittävät ja kasvatushenkilöstöllä on mahdollisuus saada tarvittavaa perehdytystä. Kehitysvammaiset lapset tarvitsevat erityistä tukea kasvatushenkilöstöltä sosiaalisten suhteiden luomiseen toisten lasten kanssa ja tämä voi toteuta riittävän henkilöstö ja avustajaresurssin turvin.
Tässä tutkimuksessa selvisi, että kehitysvammaisten lasten uskontokasvatusta toteutetaan päiväkodin suunnitelmien mukaisesti, kuvallisia ja esittäviä apukeinoja käyttäen.
Johtopäätöksenä voimme todeta, että lievästi kehitysvammaisten lasten integraatiota tavalliseen päiväkotiin pidetään kuntouttavana tukimuotona, kun resurssit ovat riittävät jolloin kasvatushenkilöstöllä on mahdollisuus kohdata ryhmän kaikki lapset. Kehitysvammaiset lapset ovat mukana uskonnollisissa toimintatuokioissa, tarvittaessa heitä avustetaan. Toiminta mukautetaan ja kerronnan tukena käytetään esittäviä keinoja.
Parttimaa, Mari & Toivanen, Minna. Tutkimus kehitysvammaisten integroitumisesta ja uskonto kasvatuksen toteutumisesta päiväkodeissa Espoon Leppävaaran alueella. Diak etelä, Järvenpää. Kevät 2012. 49 s. 2 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus / sosionomi(AMK) + diakonin ja lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tutkia kasvattajien näkökulmasta kehitysvammaisen lapsen integroitumista tavalliseen päiväkotiryhmään Leppävaaran päivähoitoalueella. Tutkimme lisäksi, kuinka uskontokasvatus toteutuu Leppävaaran päiväkodeissa kehitysvammaisten lasten kohdalla.
Opinnäytetyömme on lähestymistavaltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin neljässä päiväkodissa Leppävaaran alueella. Kyselylomakkeita toimitettiin 76 ja niitä palautui määräaikaan mennessä 17. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimusten tulosten mukaan kasvatushenkilöstö kannattaa kehitysvammaisten lasten integraatiota normaalipäivähoitoon, kun henkilöstöresurssit ovat riittävät ja kasvatushenkilöstöllä on mahdollisuus saada tarvittavaa perehdytystä. Kehitysvammaiset lapset tarvitsevat erityistä tukea kasvatushenkilöstöltä sosiaalisten suhteiden luomiseen toisten lasten kanssa ja tämä voi toteuta riittävän henkilöstö ja avustajaresurssin turvin.
Tässä tutkimuksessa selvisi, että kehitysvammaisten lasten uskontokasvatusta toteutetaan päiväkodin suunnitelmien mukaisesti, kuvallisia ja esittäviä apukeinoja käyttäen.
Johtopäätöksenä voimme todeta, että lievästi kehitysvammaisten lasten integraatiota tavalliseen päiväkotiin pidetään kuntouttavana tukimuotona, kun resurssit ovat riittävät jolloin kasvatushenkilöstöllä on mahdollisuus kohdata ryhmän kaikki lapset. Kehitysvammaiset lapset ovat mukana uskonnollisissa toimintatuokioissa, tarvittaessa heitä avustetaan. Toiminta mukautetaan ja kerronnan tukena käytetään esittäviä keinoja.