Opiskelijamielipide Polttava Kysymys -kampanjasivustosta : Tutkimusnäytteenä HAAGA-HELIAn opiskelijoita
Pohjonen, Jenna (2009)
Pohjonen, Jenna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909114440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909114440
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos, koko maapalloa uhkaavana ilmiönä, on tällä hetkellä kuuma puheenaihe. Keskustelusta on seurannut jossain määrin positiivisia tuloksia ja monet eri tahot ovat alkaneet jo toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Yksi tällainen aktiivinen toimija on opinnäytteen toimeksiantaja Maan ystävät ry, joka organisoi Polttava Kysymys -ilmastolakikampanjaa. Sen avulla motivoidaan kansalaisia vetoamaan kansanedustajiin, jotta he lähtisivät tekemään ilmastolakia Suomeen.
Opinnäytteen tavoitteena on selvittää opiskelijoiden mielipiteitä Polttavan Kysymyksen verkkokampanjasta. Tutkimusnäytteenä on yhdeksän HAAGA-HELIAn opiskelijaa. Työssä keskitytään nimenomaan kampanjan verkkosivujen herättämiin ajatuksiin ja luomiin mielikuviin. Tarkastelussa on sekä sivuston ulkoinen että sisäinen anti. Ilmastonmuutokseen ilmiönä ei sitä vastoin paneuduta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan sosiaalisen markkinoinnin erityispiirteisiin, lobbaukseen sekä toimivien verkkosivujen elementteihin. Soveltamalla perinteisen markkinoinnin ajatusta, sen teorioita voi hyödyntää myös järjestöjen käyttöön. Lobbaus verkossa on tämän päivän mahdollisuus ja verkon käyttö tähän tarkoitukseen on kätevää. Siksi on hyödyllistä tutustua sellaisiin elementteihin, joilla verkkosivuja voi helposti parantaa.
Työn empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin käyttäen puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Haastattelut suoritettiin keväällä 2009, viikoilla 20 ja 21.
Tutkimuksessa selvisi, ettei Polttava Kysymys ole kampanjana juurikaan tuttu. Sivuihin tutustumisen jälkeen niitä pidettiin yleisesti ottaen selkeinä, joilta tiedon löytää helposti, mutta myös tylsinä ja mieleenpainumattomina.
Omaa asiantuntija-asemaansa vahvistamalla Maan ystävät saisi positiivista julkisuutta myös Polttava Kysymys -kampanjalleen. Kun ihmiset ensin löytävät sivuille, sivun persoonallistamiseen ja erottautumiseen muista tulisi erityisesti panostaa.
Opinnäytteen tavoitteena on selvittää opiskelijoiden mielipiteitä Polttavan Kysymyksen verkkokampanjasta. Tutkimusnäytteenä on yhdeksän HAAGA-HELIAn opiskelijaa. Työssä keskitytään nimenomaan kampanjan verkkosivujen herättämiin ajatuksiin ja luomiin mielikuviin. Tarkastelussa on sekä sivuston ulkoinen että sisäinen anti. Ilmastonmuutokseen ilmiönä ei sitä vastoin paneuduta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan sosiaalisen markkinoinnin erityispiirteisiin, lobbaukseen sekä toimivien verkkosivujen elementteihin. Soveltamalla perinteisen markkinoinnin ajatusta, sen teorioita voi hyödyntää myös järjestöjen käyttöön. Lobbaus verkossa on tämän päivän mahdollisuus ja verkon käyttö tähän tarkoitukseen on kätevää. Siksi on hyödyllistä tutustua sellaisiin elementteihin, joilla verkkosivuja voi helposti parantaa.
Työn empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin käyttäen puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Haastattelut suoritettiin keväällä 2009, viikoilla 20 ja 21.
Tutkimuksessa selvisi, ettei Polttava Kysymys ole kampanjana juurikaan tuttu. Sivuihin tutustumisen jälkeen niitä pidettiin yleisesti ottaen selkeinä, joilta tiedon löytää helposti, mutta myös tylsinä ja mieleenpainumattomina.
Omaa asiantuntija-asemaansa vahvistamalla Maan ystävät saisi positiivista julkisuutta myös Polttava Kysymys -kampanjalleen. Kun ihmiset ensin löytävät sivuille, sivun persoonallistamiseen ja erottautumiseen muista tulisi erityisesti panostaa.