Itsenäisten suomalaisten levy-yhtiöiden markkinoiminen sosiaalisissa medioissa
Jääskeläinen, Kai (2009)
Jääskeläinen, Kai
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283354
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia itsenäisten suomalaisten levy-yhtiöiden markkinointia sosiaalisissa medioissa. Tavoitteena on selvittää, miten pienet kotimaiset levy-yhtiöt hyödyntävät tai voivat hyödyntää yhteisöllisten medioiden tarjoamia mahdollisuuksia musiikkiteollisuuden
murroksessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinoinnin periaatteita sosiaalisen median taustalla ja sen rinnastumista markkinoinnin perusteoriaan 4P:hen. Sen lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnin perustoimenpiteitä musiikkiteollisuudessa.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa tutkitaan kotimaisten levy-yhtiöiden näkemyksiä musiikkiteollisuudesta kyselyn avulla. Tutkimus on rajattu pieniin ja itsenäisiin levy-yhtiöihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla levy-yhtiöiden yleisiä mielipiteitä asioista liittyen levy-yhtiötoimintaan, markkinointiin, verkkoyhteisöihin ja vähittäiskauppaan. Kyselyyn pyydetyt levy-yhtiöt valittiin eliittiotantaan mielivaltaisesti.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki kyselyyn osallistuneet levy-yhtiöt tekevät markkinointia
sosiaalisissa medioissa itse tai levy-yhtiöille levyttävien artistien kautta. Osa levyyhtiöistä on alkumetreillä sosiaalisissa medioissa markkinoimisessa. Valtaosa levy-yhtiöistä kärsii resurssien puutteesta, mikä lisää levy-yhtiötyön haasteellisuutta. Digitaaliseen vähittäiskauppaan
suhtauduttiin odottavasti ja kriittisesti, muttei varsinaisesti negatiivisesti. Yhdelläkään levy-yhtiöistä ei ollut varmaa näkemystä siitä, mihin digitaalinen jakelu on tarkalleen menossa. Sosiaaliset mediat ja verkkokauppa koettiin kuitenkin kuuluvan yhteen ja word
of mouth-markkinointiin uskottiin myös vahvasti.
murroksessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinoinnin periaatteita sosiaalisen median taustalla ja sen rinnastumista markkinoinnin perusteoriaan 4P:hen. Sen lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnin perustoimenpiteitä musiikkiteollisuudessa.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa tutkitaan kotimaisten levy-yhtiöiden näkemyksiä musiikkiteollisuudesta kyselyn avulla. Tutkimus on rajattu pieniin ja itsenäisiin levy-yhtiöihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla levy-yhtiöiden yleisiä mielipiteitä asioista liittyen levy-yhtiötoimintaan, markkinointiin, verkkoyhteisöihin ja vähittäiskauppaan. Kyselyyn pyydetyt levy-yhtiöt valittiin eliittiotantaan mielivaltaisesti.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki kyselyyn osallistuneet levy-yhtiöt tekevät markkinointia
sosiaalisissa medioissa itse tai levy-yhtiöille levyttävien artistien kautta. Osa levyyhtiöistä on alkumetreillä sosiaalisissa medioissa markkinoimisessa. Valtaosa levy-yhtiöistä kärsii resurssien puutteesta, mikä lisää levy-yhtiötyön haasteellisuutta. Digitaaliseen vähittäiskauppaan
suhtauduttiin odottavasti ja kriittisesti, muttei varsinaisesti negatiivisesti. Yhdelläkään levy-yhtiöistä ei ollut varmaa näkemystä siitä, mihin digitaalinen jakelu on tarkalleen menossa. Sosiaaliset mediat ja verkkokauppa koettiin kuitenkin kuuluvan yhteen ja word
of mouth-markkinointiin uskottiin myös vahvasti.