Alkon työhyvinvointi teoriasta käytäntöön
Lievonen, Anna (2012)
Lievonen, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025678
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kahden Alkon myymälän, Oulun Linnanmaan ja Kaakkurin, työhyvinvoinnin tilaa ja vertaa sitä Alkon omaan materiaaliin työhyvinvoinnista. Työssä kartoitetaan myymälöiden henkilökunnan nykyinen työhyvinvoinnin tila sekä tutkitaan, toteutuuko Alkon oma työhyvinvoinnin strategia kyseisissä myymälöissä. Työssä tutkitaan myös, mitä hyvää myymälöiden työhyvinvoinnissa on, sekä etsitään kehitettäviä asioita.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2012 kyseisissä myymälöissä. Haastateltavia oli neljä työntekijää kummastakin myymälästä. Työn taustoittamiseksi haastattelin myös kummankin myymälän esimiehiä ja lisäsin työhön esimiesten osion. Tutkimuksen tuloksia analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Kummassakin myymälässä työntekijät kokevat oman työhyvinvointinsa tilan melko hyväksi. Eniten kehitettävää löytyy tiedonkulussa ja viestinnässä, turvallisuudessa, työyhteisön ilmapiirissä, tasapuolisuudessa sekä palkassa. Alkon työhyvinvoinnin strategia toteutuu suurelta osin tutkittavissa myymälöissä. Tutkimuksen yhtenä havaintona on, että Alkon oma materiaali työhyvinvoinnista on melko suppea, joten sitä voisi tulevissa tutkimuksissa parantaa.
Kaakkurin myymälässä parantamisen varaa oli lisäksi sairauspoissaoloihin suhtautumisessa, ja työhyvinvointia huonontavaksi tekijäksi mainittiin työntekijöiden nopea vaihtuvuus. Linnamaalla turvallisuudessa oli enemmän kehitettävää, koska heillä oli pelkästään kiertävä vartiointi toisin kuin Kaakkurissa. Linnanmaalla kehitettävää oli lisäksi palautteen antamisessa ja ristiriitojen selvittämisessä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2012 kyseisissä myymälöissä. Haastateltavia oli neljä työntekijää kummastakin myymälästä. Työn taustoittamiseksi haastattelin myös kummankin myymälän esimiehiä ja lisäsin työhön esimiesten osion. Tutkimuksen tuloksia analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Kummassakin myymälässä työntekijät kokevat oman työhyvinvointinsa tilan melko hyväksi. Eniten kehitettävää löytyy tiedonkulussa ja viestinnässä, turvallisuudessa, työyhteisön ilmapiirissä, tasapuolisuudessa sekä palkassa. Alkon työhyvinvoinnin strategia toteutuu suurelta osin tutkittavissa myymälöissä. Tutkimuksen yhtenä havaintona on, että Alkon oma materiaali työhyvinvoinnista on melko suppea, joten sitä voisi tulevissa tutkimuksissa parantaa.
Kaakkurin myymälässä parantamisen varaa oli lisäksi sairauspoissaoloihin suhtautumisessa, ja työhyvinvointia huonontavaksi tekijäksi mainittiin työntekijöiden nopea vaihtuvuus. Linnamaalla turvallisuudessa oli enemmän kehitettävää, koska heillä oli pelkästään kiertävä vartiointi toisin kuin Kaakkurissa. Linnanmaalla kehitettävää oli lisäksi palautteen antamisessa ja ristiriitojen selvittämisessä.