"Tässä ei mummo pysty meitä huijaamaan" Omaisten kokemuksia Hyvinvointi-TV -palvelusta.
Hirvonen, Tarja; Kemppainen, Henna (2012)
Hirvonen, Tarja
Kemppainen, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036026
Tiivistelmä
Juankosken kaupungin kotihoidossa on otettu käyttöön Hyvinvointi-TV-palvelu. Hyvinvointi-
TV:seen on liitetty myös omaisliittymä, jonka avulla kotihoidon asiakas ja hänen omaisensa ovat
voineet pitää yhteyttä.
Opinnäytetyössä selvitettiin Hyvinvointi-TV:tä käyttävien asiakkaiden omaisten kokemuksia Hyvinvointi-
TV:n ja omaisliittymän käytöstä sekä laitteena että palveluna. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön
avulla Juankoskella voidaan kehittää Hyvinvointi-TV-palveluita ja yhä useampia omaisia
saataisiin kiinnostumaan laitteen käyttöön ottamisesta. Tavoitteena oli myös Hyvinvointi-TV:n palvelujen
kehittäminen niin, että se tukisi entistä enemmän ja useamman ikääntyneen selviytymistä
kotona mahdollisimman pitkään. Hyvinvointi-TV palvelun myötä myös ikääntyneiden mahdollinen
yksinäisyys voisi vähentyä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Juankosken kaupungin kotihoito.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla
viittä Hyvinvointi-TV:tä käyttävän asiakkaan omaista. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Omaisten kokemukset Hyvinvointi-TV:stä ja siihen liitetystä omaisliittymästä olivat pääasiassa positiivisia.
Omaiset kokivat yhteydenpidon omaisliittymän kautta tärkeänä yhteydenpitoväylänä. Hyvinvointi-
TV:n koettiin vähentävän ikääntyneiden yksinäisyyttä sekä lisäävän kotona asumisen turvallisuutta,
etenkin jos laite on sijoitettuna sopivaan paikkaan. Toisaalta, juuri laitteen sijoittamisen
haasteena on yksityisyyden toteutuminen laitteen ollessa yhteiskäytössä. Laitteen ja liittymän
käyttöönotto koettiin helpoksi. Häiriötekijöinä mainittiin muun muassa mahdollinen yhteyden pätkiminen
ja huoltokatkot, jolloin yhteyden ottaminen häiriintyi.
Juankosken kotihoidon henkilökunta ja laitetoimittaja voivat hyödyntää opinnäytetyön tuloksia
Hyvinvointi-TV palvelun kehittämisessä. Kehittämisideoina nousi esille muun muassa Hyvinvointi-
TV:n kautta tulevien ohjelmien monipuolistaminen sekä yhteyden luominen myös omaisen ja kotihoidon
välille. Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi sen selvittäminen kuinka muistisairaus
vaikuttaa Hyvinvointi-TV:n käyttöön.
TV:seen on liitetty myös omaisliittymä, jonka avulla kotihoidon asiakas ja hänen omaisensa ovat
voineet pitää yhteyttä.
Opinnäytetyössä selvitettiin Hyvinvointi-TV:tä käyttävien asiakkaiden omaisten kokemuksia Hyvinvointi-
TV:n ja omaisliittymän käytöstä sekä laitteena että palveluna. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön
avulla Juankoskella voidaan kehittää Hyvinvointi-TV-palveluita ja yhä useampia omaisia
saataisiin kiinnostumaan laitteen käyttöön ottamisesta. Tavoitteena oli myös Hyvinvointi-TV:n palvelujen
kehittäminen niin, että se tukisi entistä enemmän ja useamman ikääntyneen selviytymistä
kotona mahdollisimman pitkään. Hyvinvointi-TV palvelun myötä myös ikääntyneiden mahdollinen
yksinäisyys voisi vähentyä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Juankosken kaupungin kotihoito.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla
viittä Hyvinvointi-TV:tä käyttävän asiakkaan omaista. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Omaisten kokemukset Hyvinvointi-TV:stä ja siihen liitetystä omaisliittymästä olivat pääasiassa positiivisia.
Omaiset kokivat yhteydenpidon omaisliittymän kautta tärkeänä yhteydenpitoväylänä. Hyvinvointi-
TV:n koettiin vähentävän ikääntyneiden yksinäisyyttä sekä lisäävän kotona asumisen turvallisuutta,
etenkin jos laite on sijoitettuna sopivaan paikkaan. Toisaalta, juuri laitteen sijoittamisen
haasteena on yksityisyyden toteutuminen laitteen ollessa yhteiskäytössä. Laitteen ja liittymän
käyttöönotto koettiin helpoksi. Häiriötekijöinä mainittiin muun muassa mahdollinen yhteyden pätkiminen
ja huoltokatkot, jolloin yhteyden ottaminen häiriintyi.
Juankosken kotihoidon henkilökunta ja laitetoimittaja voivat hyödyntää opinnäytetyön tuloksia
Hyvinvointi-TV palvelun kehittämisessä. Kehittämisideoina nousi esille muun muassa Hyvinvointi-
TV:n kautta tulevien ohjelmien monipuolistaminen sekä yhteyden luominen myös omaisen ja kotihoidon
välille. Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi sen selvittäminen kuinka muistisairaus
vaikuttaa Hyvinvointi-TV:n käyttöön.