Alkavan yrityksen markkinointisuunnitelma - Case: Relaxing Beauty Center
Hämäläinen, Sarianne (2012)
Hämäläinen, Sarianne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204245003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204245003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma alkavalle yritykselle. Opinnäytetyössä yritys Relaxing Beauty Center on kauneudenhoitoalan palveluita tarjoava yritys, jota ei ole vielä perustettu. Yritys on siis alkava yritys ja se tullaan todennäköisesti perustamaan tulevaisuudessa. Relaxing Beauty Center on keksitty nimi yritykselle, jotta työstä saataisiin todentuntuisemman oloinen. Opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen, joten opinnäytetyöraportin lisäksi muodostui toiminnallisen osuuden tuotos eli produkti. Opinnäytetyön produktina muodostuivat ensimmäisen vuoden markkinointitoimenpiteet.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty markkinoinnin kilpailukeinoja. Markkinoinnin kilpailukeinoina käytettiin laajennettua 7P-mallia. Teoreettisessa osiossa käsiteltiin kilpailukeinoista tuote/palvelu, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, henkilöstö, asiakaspalvelu ja suhdeverkostoja. Teoreettisen perustan pohjalta sovellettiin, miten markkinoinnin kilpailukeinoja hyödynnetään. Näiden ratkaisujen pohjalta tehtiin yrityksen Relaxing Beauty Center ensimmäisen vuoden markkinointitoimenpiteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelmasta mahdollisimman realistinen, jotta tulevaisuudessa sitä voitaisiin käyttää yrityksen perustamisen apuna. Työn avulla haluttiin myös saada tietoa sekä näkemystä siitä, miten alalla tulee erottautua ja mitkä ovat mahdollisia kilpailuetuja. Tavoitteena oli myös kehittää ja syventää omaa osaamista liiketoiminnan sekä kauneuden aloilta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty markkinoinnin kilpailukeinoja. Markkinoinnin kilpailukeinoina käytettiin laajennettua 7P-mallia. Teoreettisessa osiossa käsiteltiin kilpailukeinoista tuote/palvelu, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, henkilöstö, asiakaspalvelu ja suhdeverkostoja. Teoreettisen perustan pohjalta sovellettiin, miten markkinoinnin kilpailukeinoja hyödynnetään. Näiden ratkaisujen pohjalta tehtiin yrityksen Relaxing Beauty Center ensimmäisen vuoden markkinointitoimenpiteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelmasta mahdollisimman realistinen, jotta tulevaisuudessa sitä voitaisiin käyttää yrityksen perustamisen apuna. Työn avulla haluttiin myös saada tietoa sekä näkemystä siitä, miten alalla tulee erottautua ja mitkä ovat mahdollisia kilpailuetuja. Tavoitteena oli myös kehittää ja syventää omaa osaamista liiketoiminnan sekä kauneuden aloilta.