Käsikirjoitus opasvideota varten lapsen hoitopäivästä päiväsairaalassa
Perälä, Jasmiina; Ahola, Rosa (2021)
Perälä, Jasmiina
Ahola, Rosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102192470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102192470
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käsikirjoitus opasvideota varten, jota käytetään leikki-ikäisen lapsen ja hänen perheensä ohjaamisessa ennen kirurgista toimenpidettä. Opasvideon tavoitteena on esitellä lapsen kirurgisen hoitopäivän kulkua ja siten vähentää lapsen pelkoja. Opasvideon käsikirjoitus laadittiin yhteistyössä Kanta-Hämeen keskussairaalan lasten ja nuorten päiväsairaalan kanssa. Jatkossa Kanta-Hämeen keskussairaala tuottaa varsinaisen opasvideon. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan leikki-ikäisen lapsen ja hänen perheensä kehitysvaiheita sekä lapsen ja perheen hoitotyötä.
Opinnäytetyössä luotu opasvideon käsikirjoitus on kehitetty Stefan Moritzin (2005) palvelumuotoiluprosessin menetelmiin perustuen. Palvelumuotoilunprosessin vaiheita ovat asiakasymmärryksen hankkiminen, konseptointivaihe, tuotannon- ja kehityksen vaihe sekä operointi- ja jalkauttamisen vaihe. Palvelumuotoilun alussa kasvatettiin ymmärrystä lapsen ja hänen perheensä hoitopäivän kulusta lasten ja nuorten päiväsairaalassa. Sitä hankittiin keskusteluilla päiväsairaalan hoitohenkilökunnan kanssa sekä benchmarkkaamalla muiden sairaaloiden lasten päiväkirurgisia palvelupolkukuvauksia. Konseptointivaiheessa luotiin alustava kirurgisen lapsipotilaan palvelupolun hahmotelma kuvaamalla kirjallisesti lapsen palvelupolun eri palvelutilanteita. Prosessin tuotanto- ja kehitysvaiheessa palvelupolun hahmotelmasta kerättiin palautetta ja kehitysehdotuksia päiväsairaalan henkilökunnalta. Palautetta hankittiin käsikirjoituksen sisällöstä ja siitä, miten se auttaa lapsen pelon lievitykseen ennen kirurgista toimenpidettä. Saatujen palautteiden perusteella toteutettiin valmis käsikirjoitus. Valmis käsikirjoitus jalkautettiin lähettämällä se Kanta-Hämeen keskussairaalan päiväsairaalan käyttöön.
Asiakasymmärrysvaiheessa selvisi eri sairaaloiden lasten päiväkirurgisten palvelupolkujen samankaltaisuus. Palvelupolut koostuivat palvelun vaiheiden kuvauksista. Palvelupolun vaiheita olivat sairaalaan saapuminen, valmistelu, toimenpide, heräämövaihe ja samana päivänä kotiinlähtö. Konseptin kehittämisvaiheessa palvelupolun hahmotelmaa on muokattu tilaajan kehittämisehdotusten perusteella. Lisäksi hahmotelmaan lisättiin puuttuvia yksityiskohtia, tilaajan toiveiden mukaan. Valmiista opasvideon käsikirjoituksesta saatu palaute oli vähäistä. Tilaajan mukaan käsikirjoituksessa on paljon hyvää asiaa ja se etenee kronologisesti.
Kanta-Hämeen päiväsairaalalle luotu opasvideon käsikirjoitus on toteutettu kohtauksittain. Ensimmäinen kohtaus sisältää tekstiruudukkoja, joihin on kirjattu yleisimpiä ohjeita päiväsairaalaan tulevalle lapselle kertojan sanelemana. Toinen kohtaus sisältää lapsen saapumisen päiväsairaalaan vanhempansa kanssa sekä ilmoittautumisen osastolle. Kolmannessa kohtauksessa lapsi ja vanhempi saatellaan lapsen huoneeseen, jossa hoitaja tekee lapselle mittauksia sekä antaa sairaalavaatteet. Neljännessä kohtauksessa lapsi saa esilääkkeen toimenpidettä varten. Viides kohtaus sisältää leikkaussalin tapahtumat, kuten lapsipotilaaseen kiinnitettävien tarkkailumittareiden laittamisen sekä leikkaukseen nukutuksen. Kuudennessa kohtauksessa nähdään heräämövaiheen tapahtumat sekä lapsen kotiinlähdön.
Opinnäytetyön kehitysehdotuksena opasvideo olisi voitu toteuttaa myös kuvamaalla se lapsen silmin. Opasvideo voisi olla niin toteutettuna kohdennetumpi leikki-ikäiselle lapselle pelkojen lievitykseen.
Opinnäytetyössä luotu opasvideon käsikirjoitus on kehitetty Stefan Moritzin (2005) palvelumuotoiluprosessin menetelmiin perustuen. Palvelumuotoilunprosessin vaiheita ovat asiakasymmärryksen hankkiminen, konseptointivaihe, tuotannon- ja kehityksen vaihe sekä operointi- ja jalkauttamisen vaihe. Palvelumuotoilun alussa kasvatettiin ymmärrystä lapsen ja hänen perheensä hoitopäivän kulusta lasten ja nuorten päiväsairaalassa. Sitä hankittiin keskusteluilla päiväsairaalan hoitohenkilökunnan kanssa sekä benchmarkkaamalla muiden sairaaloiden lasten päiväkirurgisia palvelupolkukuvauksia. Konseptointivaiheessa luotiin alustava kirurgisen lapsipotilaan palvelupolun hahmotelma kuvaamalla kirjallisesti lapsen palvelupolun eri palvelutilanteita. Prosessin tuotanto- ja kehitysvaiheessa palvelupolun hahmotelmasta kerättiin palautetta ja kehitysehdotuksia päiväsairaalan henkilökunnalta. Palautetta hankittiin käsikirjoituksen sisällöstä ja siitä, miten se auttaa lapsen pelon lievitykseen ennen kirurgista toimenpidettä. Saatujen palautteiden perusteella toteutettiin valmis käsikirjoitus. Valmis käsikirjoitus jalkautettiin lähettämällä se Kanta-Hämeen keskussairaalan päiväsairaalan käyttöön.
Asiakasymmärrysvaiheessa selvisi eri sairaaloiden lasten päiväkirurgisten palvelupolkujen samankaltaisuus. Palvelupolut koostuivat palvelun vaiheiden kuvauksista. Palvelupolun vaiheita olivat sairaalaan saapuminen, valmistelu, toimenpide, heräämövaihe ja samana päivänä kotiinlähtö. Konseptin kehittämisvaiheessa palvelupolun hahmotelmaa on muokattu tilaajan kehittämisehdotusten perusteella. Lisäksi hahmotelmaan lisättiin puuttuvia yksityiskohtia, tilaajan toiveiden mukaan. Valmiista opasvideon käsikirjoituksesta saatu palaute oli vähäistä. Tilaajan mukaan käsikirjoituksessa on paljon hyvää asiaa ja se etenee kronologisesti.
Kanta-Hämeen päiväsairaalalle luotu opasvideon käsikirjoitus on toteutettu kohtauksittain. Ensimmäinen kohtaus sisältää tekstiruudukkoja, joihin on kirjattu yleisimpiä ohjeita päiväsairaalaan tulevalle lapselle kertojan sanelemana. Toinen kohtaus sisältää lapsen saapumisen päiväsairaalaan vanhempansa kanssa sekä ilmoittautumisen osastolle. Kolmannessa kohtauksessa lapsi ja vanhempi saatellaan lapsen huoneeseen, jossa hoitaja tekee lapselle mittauksia sekä antaa sairaalavaatteet. Neljännessä kohtauksessa lapsi saa esilääkkeen toimenpidettä varten. Viides kohtaus sisältää leikkaussalin tapahtumat, kuten lapsipotilaaseen kiinnitettävien tarkkailumittareiden laittamisen sekä leikkaukseen nukutuksen. Kuudennessa kohtauksessa nähdään heräämövaiheen tapahtumat sekä lapsen kotiinlähdön.
Opinnäytetyön kehitysehdotuksena opasvideo olisi voitu toteuttaa myös kuvamaalla se lapsen silmin. Opasvideo voisi olla niin toteutettuna kohdennetumpi leikki-ikäiselle lapselle pelkojen lievitykseen.