Palveluiden laatu ja laadun kehittäminen Kuntokeskus Kaisla Oy:ssä
Päivinen, Hanna (2012)
Päivinen, Hanna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on liikuntapalveluita tarjoava Kuntokeskus Kaisla Oy. Yrityksessä toiminnan laatu on tärkeä kilpailukyvyn kannalta. Opinnäytetyö on päivitys vuonna 2008 opiskelijatyönä tehdystä Laadun Portaat -työstä, ja sen tarkoitus on laatia päivitetty laatukirja yritykselle, jota yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää ja jota yrityksessä on helppo pitää yllä.
Tutkimus on toiminnallinen tutkimus ja tuotoksena on syntynyt laatukirja. Tutkimuksessa on tutkittu yrityksen tämänhetkistä palveluiden ja toiminnan laatua ja tutkimustuloksina on syntynyt kehitysehdotuksia toiminnan eri osa-alueilla. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia ja haastattelua. Pääosin tutkimus perustuu omiin havaintoihin yrityksessä, koska yritys on tuttu ja näin saatiin enemmän tietoa, kuin mitä olisi saatu vain haastatteluilla tai kyselyillä.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osassa, johdannossa, esitellään opinnäytetyön taustat. Teoriaosuus muodostuu laadun ja palveluiden käsitteisiin perehtymisestä, sekä se esittelee laadun kehittämisvälineitä. Kolmas osio on itse tutkimus, kehittämistyö, joka pohjautuu Suomen Yrittäjien lanseeraamaan Laadun Portaat kansioon. Kehitystyö on laatukirja, jossa jokaisen aihealueen lopuksi on esitelty aihe-aluetta koskevat kehitysideat. Tutkimustulosten perusteella yritykseen on mahdollista tehdä jatkotutkimuksia esiin tulleiden kehitysehdotusten pohjalta.
Tutkimus on toiminnallinen tutkimus ja tuotoksena on syntynyt laatukirja. Tutkimuksessa on tutkittu yrityksen tämänhetkistä palveluiden ja toiminnan laatua ja tutkimustuloksina on syntynyt kehitysehdotuksia toiminnan eri osa-alueilla. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia ja haastattelua. Pääosin tutkimus perustuu omiin havaintoihin yrityksessä, koska yritys on tuttu ja näin saatiin enemmän tietoa, kuin mitä olisi saatu vain haastatteluilla tai kyselyillä.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osassa, johdannossa, esitellään opinnäytetyön taustat. Teoriaosuus muodostuu laadun ja palveluiden käsitteisiin perehtymisestä, sekä se esittelee laadun kehittämisvälineitä. Kolmas osio on itse tutkimus, kehittämistyö, joka pohjautuu Suomen Yrittäjien lanseeraamaan Laadun Portaat kansioon. Kehitystyö on laatukirja, jossa jokaisen aihealueen lopuksi on esitelty aihe-aluetta koskevat kehitysideat. Tutkimustulosten perusteella yritykseen on mahdollista tehdä jatkotutkimuksia esiin tulleiden kehitysehdotusten pohjalta.