Oravalaakso : Opas lasten osallistumisen tukemiseen perusopetuksen iltapäivätoiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa
Ala-Mikkula, Henna (2021)
Ala-Mikkula, Henna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182456
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea lasten osallistumismahdollisuuksia perusopetuksen iltapäivätoiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Lakisääteisen iltapäivätoiminnan tulee perustua Opetushallituksen vuonna 2011 julkaisemiin Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteisiin, joissa lasten osallistuminen toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen määritellään yhtenä toiminnan tavoitteena. Opetushallituksen vuonna 2018 julkaiseman selvityksen mukaan lasten osallistumismahdollisuudet iltapäivätoiminnassa eivät kuitenkaan aina toteudu tavoitteen mukaisesti.
Osallistumisen edistäminen ei ole vastuun siirtämistä lapselle, vaan vastuu toiminnan toteuttamisesta on aina aikuisella. Lasten osallistumismahdollisuuksilla nähdään kuitenkin olevan monipuolisia vaikutuksia lasten hyvinvoinnille esimerkiksi itseluottamuksen, itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen myötä. Opinnäytetyön tarkoituksena olikin kehittää iltapäivätoiminnan ohjaajille välineitä lasten osallistumisen tukemiseen. Välineitä voidaan soveltaa myös muissa ympäristöissä, joissa työskennellään lasten kanssa.
Työn tuloksena syntynyt opas ”Oravalaakso” perustuu toiminnallisuuteen ja lasten mielikuvitukselle. Oppaan kokoamisessa hyödynnettiin suppeasti palvelumuotoilun periaatteita. Työn tilaaja oli Pirkkalan kunta, ja oppaan toimintamuotoja arvioitiin kunnan yhdessä iltapäiväkerhoryhmässä loka-tammikuussa 2020–2021. Tarkastelun kohteena oli toimintamuotojen käytännön toimivuus ja osallistumisen mahdollistaminen ohjaajan näkökulmasta. Lisäksi tarkasteluvälineenä oli malli osallistumisen portaista, jolla kuvataan lasten roolia toimintaan liittyvässä aloitteellisuudessa ja päätöksenteossa.
Oppaan toimintamuodot lisäävät lasten osallistumismahdollisuuksia kuulluksi tulemisen, vertaisohjaajuuden ja yhteisistä asioista huolehtimisen näkökulmista: Lasten toiveita kartoitetaan systemaattisesti kalavihkon, kalastusjulisteen ja opasta varten sovellettujen sadutuksen ja minä olen puu -leikin avulla. Lasten kokouksissa lapset pääsevät ratkaisemaan pieniä ryhmän arkeen liittyviä pulmia, ja oppaasta löytyy myös valmiit pohjat lasten omien salapoliisiseikkailujen ja ääniarvoitusten toteuttamiseen. Lisäksi oppaaseen otettiin mukaan kokeiluvaiheen aikana lasten aloitteesta syntyneet omat esitykset.
Vaikka yksittäiset toimintamuodot eivät huomioi jokaista tarkastelun kohteena olevaa näkökulmaa, opas kokonaisuudessaan saavuttaa ne kaikki. Oppaan merkittävimmät haasteet liittyvät joidenkin toimintamuotojen kohdalla toteuttamisen helppouteen ja osallistumisen yhdenvertaisuuteen.
Osallistumisen edistäminen ei ole vastuun siirtämistä lapselle, vaan vastuu toiminnan toteuttamisesta on aina aikuisella. Lasten osallistumismahdollisuuksilla nähdään kuitenkin olevan monipuolisia vaikutuksia lasten hyvinvoinnille esimerkiksi itseluottamuksen, itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen myötä. Opinnäytetyön tarkoituksena olikin kehittää iltapäivätoiminnan ohjaajille välineitä lasten osallistumisen tukemiseen. Välineitä voidaan soveltaa myös muissa ympäristöissä, joissa työskennellään lasten kanssa.
Työn tuloksena syntynyt opas ”Oravalaakso” perustuu toiminnallisuuteen ja lasten mielikuvitukselle. Oppaan kokoamisessa hyödynnettiin suppeasti palvelumuotoilun periaatteita. Työn tilaaja oli Pirkkalan kunta, ja oppaan toimintamuotoja arvioitiin kunnan yhdessä iltapäiväkerhoryhmässä loka-tammikuussa 2020–2021. Tarkastelun kohteena oli toimintamuotojen käytännön toimivuus ja osallistumisen mahdollistaminen ohjaajan näkökulmasta. Lisäksi tarkasteluvälineenä oli malli osallistumisen portaista, jolla kuvataan lasten roolia toimintaan liittyvässä aloitteellisuudessa ja päätöksenteossa.
Oppaan toimintamuodot lisäävät lasten osallistumismahdollisuuksia kuulluksi tulemisen, vertaisohjaajuuden ja yhteisistä asioista huolehtimisen näkökulmista: Lasten toiveita kartoitetaan systemaattisesti kalavihkon, kalastusjulisteen ja opasta varten sovellettujen sadutuksen ja minä olen puu -leikin avulla. Lasten kokouksissa lapset pääsevät ratkaisemaan pieniä ryhmän arkeen liittyviä pulmia, ja oppaasta löytyy myös valmiit pohjat lasten omien salapoliisiseikkailujen ja ääniarvoitusten toteuttamiseen. Lisäksi oppaaseen otettiin mukaan kokeiluvaiheen aikana lasten aloitteesta syntyneet omat esitykset.
Vaikka yksittäiset toimintamuodot eivät huomioi jokaista tarkastelun kohteena olevaa näkökulmaa, opas kokonaisuudessaan saavuttaa ne kaikki. Oppaan merkittävimmät haasteet liittyvät joidenkin toimintamuotojen kohdalla toteuttamisen helppouteen ja osallistumisen yhdenvertaisuuteen.