”LAPSEN ON TURVALLISTA VOIDA USKOA JUMALAAN…” : USKONTOKASVATUS PORIN PELASTUSARMEIJAN PÄIVÄKODISSA
Jokinen, Sanna; Leppänen, Ilona (2012)
Jokinen, Sanna
Leppänen, Ilona
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265254
Tiivistelmä
Jokinen Sanna ja Leppänen Ilona. Uskontokasvatus Porin Pelastusarmeijan päiväkodissa. Pori, kevät 2012, 32,s. 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Länsi. Porin yksikkö. Sosiaalialan koulutusohjelma, lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi (AMK)+ Diakonin virkakelpoisuus, lastentarhanopettajan pätevyys. Sosionomi (AMK)+ Lastentarhanopettajan pätevyys.
Opinnäytetyömme tarkoitus oli selvittää vanhempien asenteita uskontokasvatusta kohtaan Pelastusarmeijan päiväkodissa Porissa. Työssä haluttiin myös tuoda esiin uskontokasvatuksen perusteita ja pohjaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimus toteutettiin nimettömänä lomakkeella. Kyselylomakkeita toimitettiin 56 Pelastusarmeijan päiväkotiin. Vastauksia saimme takaisin 13. Vaikka vastauksia tuli suhteellisen vähän, koettiin ne riittäviksi, sillä vastaukset jotka saatiin, olivat monipuolisia. Kyselylomakkeessa kysyttiin esimerkiksi sitä mihin uskontokuntaan vastaaja kuuluu ja mikä on hänen asenteensa uskontokasvatusta kohtaan.
Uskontokasvatusta on tutkittu aiemmin ja siitä on tehty monia opinnäytetöitä. Kuitenkin aiheen ajankohtaisuuden ja yhteiskunnan murroksessa olevan arvomaailman vuoksi halusimme tutkia aihetta. Tutkimuksessa haluttiin keskittyä yhteen päiväkotiin. Uskontokasvatus on tärkeä osa varhaiskasvatusta ja se on listattu varhaiskasvatuksen sisällöllisen oppimisen orientaatio-alueisiin, uskonnollis-katsomukselliseen orientaatioon.
Opinnäytetyössä saatiin selville vanhempien positiivinen asenne uskontokasvatusta kohtaan. Monien vanhempien mielestä Jumalaan uskominen tuo lapselle turvallisuuden tunteen. Saatiin myös monia yllättäviäkin vastauksia; kuten esimerkiksi vanhemmalta, joka ei itse uskonut, mutta joka halusi lapsensa oppivan Jumalasta turvallisuudentunteen vuoksi.
Asiasanat: päiväkoti, uskontokasvatus, traditio, kulttuuri
Opinnäytetyömme tarkoitus oli selvittää vanhempien asenteita uskontokasvatusta kohtaan Pelastusarmeijan päiväkodissa Porissa. Työssä haluttiin myös tuoda esiin uskontokasvatuksen perusteita ja pohjaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimus toteutettiin nimettömänä lomakkeella. Kyselylomakkeita toimitettiin 56 Pelastusarmeijan päiväkotiin. Vastauksia saimme takaisin 13. Vaikka vastauksia tuli suhteellisen vähän, koettiin ne riittäviksi, sillä vastaukset jotka saatiin, olivat monipuolisia. Kyselylomakkeessa kysyttiin esimerkiksi sitä mihin uskontokuntaan vastaaja kuuluu ja mikä on hänen asenteensa uskontokasvatusta kohtaan.
Uskontokasvatusta on tutkittu aiemmin ja siitä on tehty monia opinnäytetöitä. Kuitenkin aiheen ajankohtaisuuden ja yhteiskunnan murroksessa olevan arvomaailman vuoksi halusimme tutkia aihetta. Tutkimuksessa haluttiin keskittyä yhteen päiväkotiin. Uskontokasvatus on tärkeä osa varhaiskasvatusta ja se on listattu varhaiskasvatuksen sisällöllisen oppimisen orientaatio-alueisiin, uskonnollis-katsomukselliseen orientaatioon.
Opinnäytetyössä saatiin selville vanhempien positiivinen asenne uskontokasvatusta kohtaan. Monien vanhempien mielestä Jumalaan uskominen tuo lapselle turvallisuuden tunteen. Saatiin myös monia yllättäviäkin vastauksia; kuten esimerkiksi vanhemmalta, joka ei itse uskonut, mutta joka halusi lapsensa oppivan Jumalasta turvallisuudentunteen vuoksi.
Asiasanat: päiväkoti, uskontokasvatus, traditio, kulttuuri