Marketing Strategy Proposal : Case study: Dormeo Slovenia, Internet Viewpoint and Orientation
Laakso, Tytti (2009)
Laakso, Tytti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200907314098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200907314098
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskityttiin analysoimaan ja löytämään ratkaisuja toteutettavan ja kannattavan Internet-strategian laatimiseen. Työ pyrki etsimään vastauksia strategian rakentamiseen vaiheittain internet markkinointikanavan näkokulmasta ja auttamaan yrityksiä, jotka käyttävät useita markkinointikanavia rakentamaan kanavakohtaisia strategioita unohtamatta koko yrityksen tulostavoitteita.
Opinnäytetyö antaa syvempää näkökulmaa strategian rakentamiseen alkaen tavoitteiden määrittelemisestä. Kun tavoitteet on asetettu, koko markkinointiprosessiin on suhtauduttava asiakkaiden ostokäyttäytymisen lähtökohdasta ottaen huomioon vaiheet ennen ostopäätöstä, kauppahetkellä ja myynnin jälkeen. Seuraava merkittävä tekijä strategian kehittämisessä on asiakkaan tai mahdollisen asiakkaan arvon määritteleminen.
Toimintasuunnitelmaa laatiessa Mitään yksittäistä kampanjaa ei pitäisi arvioida erillisenä yksikkönä vaan rankentaa kampanjasuunnittelu perustuen laajempiin kampanjakokonaisuuksiin. Lopuksi paneuduttiin hypoteettisen case-tutkimuksen, Dormeo Sleep -brändin markkinointisuunnitelmaehdotelmaan.
Internet-strategian suunnittelu ja toteutus perustuu selkeään tavoitteiden jäsentämiseen. Varsinaisen strategian olisi oltava joustava ja jätettävä tilaa jatkuvalle optimoinnille. Muut yrityksen markkinointi- kanavat huomioon ottaen tulisi yhden markkinointikanavan strategian keskittyä myös koko yrityksen tulostavoitteisiin.
Opinnäytetyö antaa syvempää näkökulmaa strategian rakentamiseen alkaen tavoitteiden määrittelemisestä. Kun tavoitteet on asetettu, koko markkinointiprosessiin on suhtauduttava asiakkaiden ostokäyttäytymisen lähtökohdasta ottaen huomioon vaiheet ennen ostopäätöstä, kauppahetkellä ja myynnin jälkeen. Seuraava merkittävä tekijä strategian kehittämisessä on asiakkaan tai mahdollisen asiakkaan arvon määritteleminen.
Toimintasuunnitelmaa laatiessa Mitään yksittäistä kampanjaa ei pitäisi arvioida erillisenä yksikkönä vaan rankentaa kampanjasuunnittelu perustuen laajempiin kampanjakokonaisuuksiin. Lopuksi paneuduttiin hypoteettisen case-tutkimuksen, Dormeo Sleep -brändin markkinointisuunnitelmaehdotelmaan.
Internet-strategian suunnittelu ja toteutus perustuu selkeään tavoitteiden jäsentämiseen. Varsinaisen strategian olisi oltava joustava ja jätettävä tilaa jatkuvalle optimoinnille. Muut yrityksen markkinointi- kanavat huomioon ottaen tulisi yhden markkinointikanavan strategian keskittyä myös koko yrityksen tulostavoitteisiin.