Luontoaiheisen rastiradan kehittäminen Urkin Piilopirtti Oy:lle
Ranta, Heli (2012)
Ranta, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265236
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Urkin Piilopirtti Oy:lle. Työ oli kaksiosainen, jossa tutkittiin Urkin Piilopirtin asiakkaiden mielipiteitä ja aiempia kokemuksia Piilopirtin ohjelmapalveluista ja suunniteltiin ja kehitettiin yritykselle uusi, luontoaiheinen ohjelmapalvelu.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin yritysten tuotekehityksen ja elämyspalveluiden teoriaa sekä elämyskolmiota. Tutkimusosuudessa suoritettiin kolme teemahaastattelua Urkin Piilopirtin asiakkaille. Haastatellut henkilöt edustivat yrityksen pääkäyttäjäryhmiä, jotka ovat yritysten TYHY -päivät ja suomalaisten yritysten ulkomaalaiset asiakkaat. Opinnäytetyön varsinainen suunnittelutyö oli kehitellä idea luontoaiheiselle rastiradalle ja erilaisten luontoaiheisten rastien luominen, jotka koottiin erilliseen rastipankkiin. Tuon rastipankin avulla yritys voi tehdä erilaisia luontoaiheisia ohjelmapalveluja asiakkailleen. Erilaisia rasteja kehiteltiin yhteensä 40 kappaletta.
Haastatteluissa kävi ilmi, että sekä mies- että naisvoittoiset TYHY-päiviin osallistuvat ryhmät pitivät tärkeänä liikunnallisista ja yhteistyötä kehittävää ohjelmaa. He olivat myös kiinnostuneita luontoaiheisesta rastiradasta, jonka rastit ovat monipuolisia ja joissa osassa pääsee itsekin osallistumaan. Ulkomaalaiset ryhmät tulevat Urkin Piilopirtille usein käymään liikeneuvotteluita, eikä heillä ole käytössään kovin paljon aikaa ylimääräiseen ohjelmaan. Tämän vuoksi he eivät olleet kiinnostuneita osallistumaan ohjelmapalveluihin. Mahdollista heille kuitenkin olisi tarjota lyhyitä, noin tunnin mittaisia ulkoiluja, jolloin ulkomaiset asiakkaat pääsisivät tutustumaan Suomen luontoon.
Haastattelujen perusteella suunniteltiin kolme erilaista rastikokonaisuutta esimerkkinä rastipankin käytöstä. Rastikokonaisuuksissa on otettu huomioon haastatteluissa tulleet toiveet ja ajatukset ohjelmapalveluista ja ryhmän tarpeista. Kokonaisuudet suunniteltiin kahdelle TYHY -päivälle, nais- ja miesvoittoisille ryhmille sekä ulkomaalaisille asiakasryhmille.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin yritysten tuotekehityksen ja elämyspalveluiden teoriaa sekä elämyskolmiota. Tutkimusosuudessa suoritettiin kolme teemahaastattelua Urkin Piilopirtin asiakkaille. Haastatellut henkilöt edustivat yrityksen pääkäyttäjäryhmiä, jotka ovat yritysten TYHY -päivät ja suomalaisten yritysten ulkomaalaiset asiakkaat. Opinnäytetyön varsinainen suunnittelutyö oli kehitellä idea luontoaiheiselle rastiradalle ja erilaisten luontoaiheisten rastien luominen, jotka koottiin erilliseen rastipankkiin. Tuon rastipankin avulla yritys voi tehdä erilaisia luontoaiheisia ohjelmapalveluja asiakkailleen. Erilaisia rasteja kehiteltiin yhteensä 40 kappaletta.
Haastatteluissa kävi ilmi, että sekä mies- että naisvoittoiset TYHY-päiviin osallistuvat ryhmät pitivät tärkeänä liikunnallisista ja yhteistyötä kehittävää ohjelmaa. He olivat myös kiinnostuneita luontoaiheisesta rastiradasta, jonka rastit ovat monipuolisia ja joissa osassa pääsee itsekin osallistumaan. Ulkomaalaiset ryhmät tulevat Urkin Piilopirtille usein käymään liikeneuvotteluita, eikä heillä ole käytössään kovin paljon aikaa ylimääräiseen ohjelmaan. Tämän vuoksi he eivät olleet kiinnostuneita osallistumaan ohjelmapalveluihin. Mahdollista heille kuitenkin olisi tarjota lyhyitä, noin tunnin mittaisia ulkoiluja, jolloin ulkomaiset asiakkaat pääsisivät tutustumaan Suomen luontoon.
Haastattelujen perusteella suunniteltiin kolme erilaista rastikokonaisuutta esimerkkinä rastipankin käytöstä. Rastikokonaisuuksissa on otettu huomioon haastatteluissa tulleet toiveet ja ajatukset ohjelmapalveluista ja ryhmän tarpeista. Kokonaisuudet suunniteltiin kahdelle TYHY -päivälle, nais- ja miesvoittoisille ryhmille sekä ulkomaalaisille asiakasryhmille.