Hoitotyön arvot perehdyttämisessä : Perehdytysmateriaali hammaslääkäriasema Densens Oy:lle
Hyvönen, Anne; Niinikoski, Sirkka-Liisa (2009)
Hyvönen, Anne
Niinikoski, Sirkka-Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908204154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908204154
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytysmateriaali yksityiselle hammaslääkäriasemalle. Perehdytysmateriaalin avulla halutaan helpottaa uusien työntekijöiden työsuhteen alkamista. Perehdyttämisen tehostamisen avulla yritys pyrkii vähentämään työntekijöiden vaihtuvuutta ja nostamaan imagoaan parantamalla hoitotyön laatua ja turvallisuutta.
Hoitotyö perustuu ammattikunnan omiin arvoihin. Yhdessä yrityksen arvojen kanssa ne muodostavat toimintaa ohjaavat periaatteet. Densens Oy:n arvoja ovat asiakaslähtöisyys, aseptinen omatunto ja sisäinen yrittäjyys. Näistä johdettiin hoitotyötä ohjaavat periaatteet yksilöllisyys, turvallisuus, ammatillisuus ja taloudellisuus. Perehdytysvaiheessa työyhteisön arvoista keskusteleminen sitouttaa ja motivoi uutta työntekijää. Hyvin hoidettu perehdytys tuottaa pitkällä aikavälillä myös taloudellista hyötyä yritykselle.
Perehdytysmateriaali on sekä uusien työntekijöiden että perehdyttäjien työskentelyn tukena. Työntekijöille tehdyn kyselyn perusteella materiaaliin oltiin tyytyväisiä. Perehdyttäminen koettiin kahdensuuntaisena tiedonsiirtona, mutta säännölliset työpaikkakokoukset edistäisivät avointa tiedon kulkua. Työyhteisön arvot tulivat esille perehdyttämisessä, vaikka niitä ei erityisesti korostettu. Ammattikunnan arvoja pidettiin itsestään selvinä ammatti-identiteettiin kuuluvina. Arvojen sisäistäminen lisää työn mielekkyyttä, tuo työhön inhimillistä näkökulmaa ja auttaa myös yrityksen arvojen toteutumisessa.
Arvojen merkityksen tiedostaminen on yritykselle strateginen työkalu. Työntekijöiden mukaan Hammaslääkäriasema Densens Oy täyttää vetovoimaisen yrityksen tunnusmerkit. Työskente-lyilmapiiri on kyselyn mukaan hyvä ja turvallinen. Myös asiakkaiden palaute yrityksen toiminnasta on positiivista.
Hoitotyö perustuu ammattikunnan omiin arvoihin. Yhdessä yrityksen arvojen kanssa ne muodostavat toimintaa ohjaavat periaatteet. Densens Oy:n arvoja ovat asiakaslähtöisyys, aseptinen omatunto ja sisäinen yrittäjyys. Näistä johdettiin hoitotyötä ohjaavat periaatteet yksilöllisyys, turvallisuus, ammatillisuus ja taloudellisuus. Perehdytysvaiheessa työyhteisön arvoista keskusteleminen sitouttaa ja motivoi uutta työntekijää. Hyvin hoidettu perehdytys tuottaa pitkällä aikavälillä myös taloudellista hyötyä yritykselle.
Perehdytysmateriaali on sekä uusien työntekijöiden että perehdyttäjien työskentelyn tukena. Työntekijöille tehdyn kyselyn perusteella materiaaliin oltiin tyytyväisiä. Perehdyttäminen koettiin kahdensuuntaisena tiedonsiirtona, mutta säännölliset työpaikkakokoukset edistäisivät avointa tiedon kulkua. Työyhteisön arvot tulivat esille perehdyttämisessä, vaikka niitä ei erityisesti korostettu. Ammattikunnan arvoja pidettiin itsestään selvinä ammatti-identiteettiin kuuluvina. Arvojen sisäistäminen lisää työn mielekkyyttä, tuo työhön inhimillistä näkökulmaa ja auttaa myös yrityksen arvojen toteutumisessa.
Arvojen merkityksen tiedostaminen on yritykselle strateginen työkalu. Työntekijöiden mukaan Hammaslääkäriasema Densens Oy täyttää vetovoimaisen yrityksen tunnusmerkit. Työskente-lyilmapiiri on kyselyn mukaan hyvä ja turvallinen. Myös asiakkaiden palaute yrityksen toiminnasta on positiivista.