Z-liiketoimintasuunnitelma : Eettisempi tapa yrittää
Tiainen, Milja (2012)
Tiainen, Milja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265142
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Zeitgeist-liikkeelle, joka pyrkii levittämään tie-toa maailman nykyisestä tilasta ja mahdollisista ratkaisuista maapallon ja yhteiskunnan hyvinvoinnin edistämiseksi. Maailman ongelmat ovat hyvin tiiviisti kytköksissä rahatalouteen ja liiketoimintaan. Voiton tavoittelu ja eettinen liiketoiminta ovat ristiriidassa keskenään, minkä vuoksi yhteis-kunta tarvitsee vaihtoehtoisia toimintamalleja. Tämän työn tavoitteena oli muodostaa liiketoimintasuunnitelman laatimista varten pohja Zeitgeist-ideologiaa kannattavalle yrittäjälle. Tavoitteena oli nostaa esille ne asiat, joihin z-yrittäjän tulee suhtautua eritavalla, eettisesti kestävämmästä näkökulmasta perustaessaan yritystä. Keskeinen tutkimuskysymys työssä oli, millaista on eettinen liiketoiminta Zeitgeist-ideologian näkökulmasta ja miten nämä seikat tulee huomioida yritystä perustettaessa.
Työn teoreettinen viitekehys koostui perinteisistä liiketoimintasuunnitelman ohjeista ja liiketoiminnan etiikasta sekä Zeitgeist-ideologiasta. Tutkimus oli luonteeltaan teoreettista ja metodina käytettiin sisällön analyysia. Aineisto kerättiin kirjallisena liiketoimintasuunnitelmaoppaista, eettisyyttä pohtivista artikkeleista sekä Zeitgeist-kirjallisuudesta. Työn tulosten arvioimisen tueksi avattiin keskustelu Zeitgeist-foorumilla, jossa pyydettiin liikkeen jäseniltä kommentteja z-yrittäjyyteen.
Tuloksena todettiin, että suurimmat erot perinteisen yrittäjyyden ja z-yrittäjyyden välillä ovat suhtautuminen liikevoittoon ja tuotteiden ekologinen sekä eettinen valmistus ja jakelu. Z-yrittäjä pyrkii liiketoiminnassaan minimoimaan liikevoittonsa ja maksimoimaan toimintansa eettisyyden ympäristön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Tätä kautta z-yrittäjä voi toteuttaa liiketoimintaa omien arvojensa pohjalta. Johtopäätöksenä oli, että z-yrittäjyydessä on kyse ennen kaikkea arvomaailman muutoksesta ja eri-laisen toimintatavan eteenpäin viemisestä. Z-yrittäjyys ei tarjoa liiketoi-minnan alalle uusia rikastumisen ratkaisuja, vaan se edistää Zeitgeistin ideologiaa ja antaa mahdollisuuden harjoittaa liiketoimintaa ja elättää itsensä z-arvojen mukaisesti.
Työn teoreettinen viitekehys koostui perinteisistä liiketoimintasuunnitelman ohjeista ja liiketoiminnan etiikasta sekä Zeitgeist-ideologiasta. Tutkimus oli luonteeltaan teoreettista ja metodina käytettiin sisällön analyysia. Aineisto kerättiin kirjallisena liiketoimintasuunnitelmaoppaista, eettisyyttä pohtivista artikkeleista sekä Zeitgeist-kirjallisuudesta. Työn tulosten arvioimisen tueksi avattiin keskustelu Zeitgeist-foorumilla, jossa pyydettiin liikkeen jäseniltä kommentteja z-yrittäjyyteen.
Tuloksena todettiin, että suurimmat erot perinteisen yrittäjyyden ja z-yrittäjyyden välillä ovat suhtautuminen liikevoittoon ja tuotteiden ekologinen sekä eettinen valmistus ja jakelu. Z-yrittäjä pyrkii liiketoiminnassaan minimoimaan liikevoittonsa ja maksimoimaan toimintansa eettisyyden ympäristön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Tätä kautta z-yrittäjä voi toteuttaa liiketoimintaa omien arvojensa pohjalta. Johtopäätöksenä oli, että z-yrittäjyydessä on kyse ennen kaikkea arvomaailman muutoksesta ja eri-laisen toimintatavan eteenpäin viemisestä. Z-yrittäjyys ei tarjoa liiketoi-minnan alalle uusia rikastumisen ratkaisuja, vaan se edistää Zeitgeistin ideologiaa ja antaa mahdollisuuden harjoittaa liiketoimintaa ja elättää itsensä z-arvojen mukaisesti.