Aistitiedon käsittelyn tukeminen leikkipuistoympäristössä : Opasvihko sensomotorisista hiekkalaatikkoleikeistä
Savolainen, Anni (2012)
Savolainen, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244951
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kaksiosainen. Toiminnallisen opinnäytetyön ensimmäinen osuus koostuu raportointiosuudesta ja toinen opinnäytetyöprosessin tuloksena kirjoitetusta opasvihkosta. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen osallistui 6 -vuotiaan pojan perhe. Yhteistyöhön kuului tapaamisia leikkipuistoissa ja perheen kotipihassa, missä opiskelija ohjasi etukäteen suunniteltuja aistitiedon käsittelyä tukevia ulkoleikkejä. Leikkiympäristöissä hyödynnettiin useita leikkipuistovälineitä, luonnonmateriaaleja ja erilaisia ulkoleikkivälineitä. Opasvihko rajattiin koskemaan useimmista leikkipuistoista ja kotipihoista löytyvää hiekkalaatikkoa. Opasvihko sensomotorisista hiekkalaatikkoleikeistä koottiin käytännön kokemuksen, teoriatiedon ja yhteistyökumppaneiden palautteen pohjalta.
Opinnäytetyön raportointiosuudessa esitellään opasvihkoa tukevaa teoriatietoa aistitiedon käsittelyn häiriöstä ja kuvaillaan opasvihkon työstämisprosessia. Opinnäytetyö rakentuu The Model of Person, Environment and Occupation (PEO) -mallin mukaisesti, mikä tarkastelee yksilön toiminnallista suoriutumista. Aistitiedon käsittelyn häiriön vaikutuksia lapsen toiminnalliseen suoriutumiseen tarkastellaan mallin mukaisesti yksilön, ympäristön ja toiminnan näkökulmista. Yksilö käsittää lapsen, fyysisenä ympäristönä leikkipuiston ja sosiaalisena ympäristönä vanhemmat sekä toiminta hiekkalaatikkoleikit.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uusi työväline toimeksiantajana toimivan Jyväskylän yhteistoiminta-alueen (JYTE) lasten toimintaterapian käyttöön. Opasvihkon tarkoituksena on toimia toimintaterapeuttien työvälineenä etenkin vanhempien neuvonnassa ja ohjauksessa. Opasvihko antaa ohjeita lapsen leikin tukemiseksi lapsen luontaisessa ympäristössä ja keinoja erilaisten kehitystä tukevien sensomotoristen hiekkalaatikkoleikkien toteuttamiseksi. Leikeissä hiekka on väline aistikokemusten saamiseen ja useiden sensomotoristen taitojen harjoitteluun.
Opinnäytetyön raportointiosuudessa esitellään opasvihkoa tukevaa teoriatietoa aistitiedon käsittelyn häiriöstä ja kuvaillaan opasvihkon työstämisprosessia. Opinnäytetyö rakentuu The Model of Person, Environment and Occupation (PEO) -mallin mukaisesti, mikä tarkastelee yksilön toiminnallista suoriutumista. Aistitiedon käsittelyn häiriön vaikutuksia lapsen toiminnalliseen suoriutumiseen tarkastellaan mallin mukaisesti yksilön, ympäristön ja toiminnan näkökulmista. Yksilö käsittää lapsen, fyysisenä ympäristönä leikkipuiston ja sosiaalisena ympäristönä vanhemmat sekä toiminta hiekkalaatikkoleikit.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uusi työväline toimeksiantajana toimivan Jyväskylän yhteistoiminta-alueen (JYTE) lasten toimintaterapian käyttöön. Opasvihkon tarkoituksena on toimia toimintaterapeuttien työvälineenä etenkin vanhempien neuvonnassa ja ohjauksessa. Opasvihko antaa ohjeita lapsen leikin tukemiseksi lapsen luontaisessa ympäristössä ja keinoja erilaisten kehitystä tukevien sensomotoristen hiekkalaatikkoleikkien toteuttamiseksi. Leikeissä hiekka on väline aistikokemusten saamiseen ja useiden sensomotoristen taitojen harjoitteluun.