Liikutaan laulun mukaan : musiikkiliikuntakasvatus perhepäivähoidossa
Pekkarinen, Sari; Vänskä, Minna (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pekkarinen, Sari
Vänskä, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255027
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli työelämää kehittävä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää keinoja, joilla innostetaan ja rikastutetaan musiikkiliikuntakasvatustuokioita. Toisena tutkimuksen tavoitteena oli koota perhepäivähoitoon opas. Opas sisältää musiikkiliikunnan toimintasuunnitelmakokonaisuuksia, jotka ovat käytäntöön sovellettavia malleja. Oppaan toimintasuunnitelmia luotiin yhdessä Lahden perhepäivähoidon kanssa. Perhepäivähoidon puolelta toivottiin musiikkiliikuntakasvatuksen rikastuttamista. Tutkimuksen kohderyhmä koostui kolmesta perhepäivähoitoryhmästä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tässä tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelminä tiedekirjallisuutta, havainnointia sekä kirjallista, suullista ja piirustuspalautetta. Tutkimustulosten analysointimenetelmänä käytettiin yksityiskohtaista tarkastelua, ja tuloksia tulkittiin systemaattisen analyysin avulla.
Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että innostavan ja rikastuttavan musiikkiliikuntatuokion rakentamiseen tarvitaan valmistautumista ja suunnitelmallisuutta. Tällä tavoin tuokiosta saadaan ehyt ja johdonmukainen kokonaisuus. Lisäksi on tärkeää lapsiryhmän osallistaminen, jolloin lapset pääsevät vaikuttamaan toiminnan kulkuun. Musiikkiliikuntatuokiolla käytettävät välineet rikastuttavat toimintatuokioita ja ruokkivat mielikuvitusta. Johtopäätöksissä todettiin myös, että musiikkiliikuntaharjoitteita on tärkeä toistaa, jotta lapset oppivat harjoitteiden sisällön. Harjoitteiden vaihtelevuus rikastuttaa tuokiota ja innostaa uudenlaisten harjoitteiden pariin. Musiikkiliikuntatuokion ohjaajalla on suuri rooli lapsiryhmän innostamisessa, koska aikuinen omalla eläytymisellään, kannustuksellaan ja ohjauksellaan rohkaisee lapsia toimintaan.
Oppaan sisällössä hyödynnettiin tutkimuksen johtopäätöksiä. Opas suunnattiin perhepäivähoitoon, mutta sitä voidaan hyödyntää muissakin varhaiskasvatusympäristöissä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tässä tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelminä tiedekirjallisuutta, havainnointia sekä kirjallista, suullista ja piirustuspalautetta. Tutkimustulosten analysointimenetelmänä käytettiin yksityiskohtaista tarkastelua, ja tuloksia tulkittiin systemaattisen analyysin avulla.
Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että innostavan ja rikastuttavan musiikkiliikuntatuokion rakentamiseen tarvitaan valmistautumista ja suunnitelmallisuutta. Tällä tavoin tuokiosta saadaan ehyt ja johdonmukainen kokonaisuus. Lisäksi on tärkeää lapsiryhmän osallistaminen, jolloin lapset pääsevät vaikuttamaan toiminnan kulkuun. Musiikkiliikuntatuokiolla käytettävät välineet rikastuttavat toimintatuokioita ja ruokkivat mielikuvitusta. Johtopäätöksissä todettiin myös, että musiikkiliikuntaharjoitteita on tärkeä toistaa, jotta lapset oppivat harjoitteiden sisällön. Harjoitteiden vaihtelevuus rikastuttaa tuokiota ja innostaa uudenlaisten harjoitteiden pariin. Musiikkiliikuntatuokion ohjaajalla on suuri rooli lapsiryhmän innostamisessa, koska aikuinen omalla eläytymisellään, kannustuksellaan ja ohjauksellaan rohkaisee lapsia toimintaan.
Oppaan sisällössä hyödynnettiin tutkimuksen johtopäätöksiä. Opas suunnattiin perhepäivähoitoon, mutta sitä voidaan hyödyntää muissakin varhaiskasvatusympäristöissä.