"Pääsiäisvaelluksella oli ihanaa" : Päivähoidon uskontokasvatus ja lasten kokemuksia pääsiäisvaelluksesta
Bucht, Pirita (2012)
Bucht, Pirita
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224778
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on ollut selvittää lasten kokemuksia Rovaniemen seurakunnan järjestämästä pääsiäisvaelluksesta. Pääsiäisvaellus on osa päivähoidon uskontokasvatusta, joten olen selvittänyt, mistä muista asioista päivähoidon uskontokasvatus muodostuu, lapsen kokemuksia uskontokasvatuksesta sekä päivähoidon ja seurakunnan nykyisiä ja tulevia yhteistyömuotoja Rovaniemellä.
Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä on päivähoidon uskontokasvatus. Teoriaosuudessa olen käsitellyt päivähoidon ja esiopetuksen uskontokasvatuksen lähtökohtia ja perusteita, joita ovat uskonnonvapauslaki, laki lasten päivähoidosta sekä varhaiskasvatussuunnitelma tai esiopetussuunnitelma. Olen käsitellyt myös uskontokasvatuksen tehtävää ja toteuttamiseen liittyviä kysymyksiä, Rovaniemen kaupungin päivähoidon ja seurakunnan nykyisiä ja tulevia yhteistyön muotoja sekä lapsen ajattelun kehitystä.
Opinnäytetyöni tiedonantajina olivat yhden päiväkotiryhmän 4-6-vuotiaat lapset sekä lastentarhanopettajat. Aineistossa kuvaan lasten kokemuksia pääsiäisvaelluksesta sekä lastentarhanopettajien ajatuksia uskontokasvatuksesta ja yhteistyöstä seurakunnan kanssa. Olen käyttänyt opinnäytetyössäni kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä: havainnointia, teemahaastattelua, kyselylomaketta sekä piirtämistä. Havainnoin lapsiryhmää pääsiäisvaelluksella, jonka jälkeen lapset piirsivät pääsiäisvaelluksesta. Lasten vanhemmille jaettiin kyselylomake, johon he saivat kirjoittaa lasten kotona kertomia ajatuksia pääsiäisvaelluksesta. Lastentarhanopettajien haastattelun toteutin parihaastatteluna.
Lasten sekä lastentarhanopettajien mielestä pääsiäisvaellus oli hyvä. Näytelmässä kerrotaan konkreettisella tavalla pääsiäisen tapahtumista. Pääsiäisvaelluksen lisäksi uskontokasvatus rakentuu muista kirkollisista juhlapyhistä, lapsen kysymyksiin liittyvistä teemoista sekä omaan uskontoon tutustumisesta. Seurakunta haluaa tukea päivähoidon uskontokasvatusta, mitä arvostetaan.
Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä on päivähoidon uskontokasvatus. Teoriaosuudessa olen käsitellyt päivähoidon ja esiopetuksen uskontokasvatuksen lähtökohtia ja perusteita, joita ovat uskonnonvapauslaki, laki lasten päivähoidosta sekä varhaiskasvatussuunnitelma tai esiopetussuunnitelma. Olen käsitellyt myös uskontokasvatuksen tehtävää ja toteuttamiseen liittyviä kysymyksiä, Rovaniemen kaupungin päivähoidon ja seurakunnan nykyisiä ja tulevia yhteistyön muotoja sekä lapsen ajattelun kehitystä.
Opinnäytetyöni tiedonantajina olivat yhden päiväkotiryhmän 4-6-vuotiaat lapset sekä lastentarhanopettajat. Aineistossa kuvaan lasten kokemuksia pääsiäisvaelluksesta sekä lastentarhanopettajien ajatuksia uskontokasvatuksesta ja yhteistyöstä seurakunnan kanssa. Olen käyttänyt opinnäytetyössäni kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä: havainnointia, teemahaastattelua, kyselylomaketta sekä piirtämistä. Havainnoin lapsiryhmää pääsiäisvaelluksella, jonka jälkeen lapset piirsivät pääsiäisvaelluksesta. Lasten vanhemmille jaettiin kyselylomake, johon he saivat kirjoittaa lasten kotona kertomia ajatuksia pääsiäisvaelluksesta. Lastentarhanopettajien haastattelun toteutin parihaastatteluna.
Lasten sekä lastentarhanopettajien mielestä pääsiäisvaellus oli hyvä. Näytelmässä kerrotaan konkreettisella tavalla pääsiäisen tapahtumista. Pääsiäisvaelluksen lisäksi uskontokasvatus rakentuu muista kirkollisista juhlapyhistä, lapsen kysymyksiin liittyvistä teemoista sekä omaan uskontoon tutustumisesta. Seurakunta haluaa tukea päivähoidon uskontokasvatusta, mitä arvostetaan.