SECOND LIFE -KURSSIEN OSALLISTUJIEN JA KOULUTTAJIEN KOKEMUKSIA TOIMINNASTA JA OPISKELUSTA VIRTUAALIMAAILMASSA : Johtopäätöksiä oppimisympäristön suunnitteluun
Svärd, Päivi (2012)
Svärd, Päivi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244902
Tiivistelmä
Vapaan sivistystyön oppilaitos Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry järjesti syyskaudella 2008 kaksi Second Life -kurssia, joiden teemana oli yhteistoiminnallisten menetelmien käyttö kokouksissa. Kursseihin osallistui 17 opiskelijaa ja viisi kouluttajaa. Tämä opinnäytetyö on tutkimusraportti, jossa haetaan vastausta siihen, millä tavalla kurssien opiskelijat ja kouluttajat kokivat toiminnan Second Lifessa sekä tehdään johtopäätöksiä Second Life -oppimisympäristön suunnittelun tueksi. Oppimisympäristön käsitettä tarkastellaan neljän metaforan, kolmen perustyypin ja viiden näkökulman kautta. Tutkimusraportin lähestymistapa on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Kurssien opiskelijoita ja kouluttajia osallistui ryhmähaastatteluihin, jotka toteutettiin Second Lifessa puolistrukturoituina teemahaas-tatteluina. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin novakilaisen käsitekarttamenetelmän avulla. Koulutusten osallistujat kuvasivat toimintaa Second Lifessa mielekkääksi, innostavaksi ja hauskaksi. Erityisesti läsnäolon ja ryhmään kuulumisen tunne sekä vuorovaikutus ihmisten kesken koettiin Second Lifen vahvuuksiksi. Oppimishaasteena pidettiin sujuvaksi toimijaksi oppimista, mikä onnistuu vain viettämällä paljon aikaa Second Lifessa. Haasteena pidettiin myös Second Lifen laitevaatimuksia, teknisiä ongelmia sekä tietoteknistä kuormittavuutta. Tulosten perusteella Second Life on moniulotteinen oppimisympäristö, joka hyvin suunniteltuna tukee oppimista ja sopii käyttöön monen erilaisen oppimis- ja opettamiskäsityksen kanssa. Samalla Second Life on haastava ympäristö, joka asettaa oppimisympäristön suunnittelulle muista ympäristöistä poikkeaviakin vaatimuksia. Erityisen tärkeään asemaan nousee oppimisympäristön didaktinen suunnittelu.