Toimitilapalvelut tapahtumissa : case: Sataman Yö
Ojapelto, Kristian; Romo, Mikko (2008)
Ojapelto, Kristian
Romo, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908184134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908184134
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena kartoittaa Sataman Yön toimitilapalvelut ja tutkia, voitaisiinko ne toteuttaa ammattimaisesti. Käytännössä työssä pyrittiin tunnistamaan ja kuvaamaan Sataman Yö -tapahtuman toimitilapalvelut, tarkastelemaan niiden toimivuutta sekä tekemään tämän pohjalta ehdotuksia toimitilapalveluiden ja niiden johtamisen kehittämiseksi. Näiden tavoitteiden lisäksi työssä pyrittiin kokoamaan uusinta teoreettista tietoa tapahtuman järjestämisestä ja toimitilajohtamisesta. Työn empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen, ja metodeina käytettiin osallistuvaa havainnointia ja teemahaastattelua. Osallistuva havainnointi toteutettiin työskentelemällä vuoden 2007 Sataman Yössä. Teemahaastattelut toteutettiin alkutalvesta 2007 haastattelemalla sekä toimitilapalveluiden tarjoajia että Sataman Yön projektipäällikköä. Sataman Yöstä tunnistettiin kuusi toimitilapalvelua, joista tarkasteltaviksi valittiin neljä. Toimitilapalveluista laadittiin kuvaukset, joiden pohjalta esitettiin kehitysehdotukset. Näiden kuvausten ja kehitysehdotusten jälkeen Sataman Yöhön luotiin uusi, toimitilapalvelukokonaisuuden sisältävä organisaatiokaavio ja annettiin ehdotus toimitilapalvelujohtajan tehtävistä. Opinnäytetyössä esille tuotua, uutta näkökulmaa Sataman Yön toimitilapalveluiden järjestämiseen voidaan hyödyntää myös muissa vastaavissa tapahtumissa. Ammattimaisesti johdetut ja toteutetut toimitilapalvelut parantavat palveluiden laatua ja antavat tapahtumille parhaat mahdolliset edellytykset keskittyä ydintoimintaansa. Empiiristen tutkimustulosten lisäksi työhön koottu tietoperusta toimii hyvänä lähdemateriaalina tapahtuman järjestämisestä ja toimitilajohtamisesta kiinnostuneille.