Attending Motivations of International Tourists at Sport Events, Case: FC Barcelona
Virtanen, Aino (2012)
Virtanen, Aino
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194713
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on tuoda ilmi motivaatiot ja syyt osallistua urheilutapahtu-miin. Tutkimus kohde on FC Barcelonan pelit. Myös tutkitaan miten osallistujat hahmottavat FC Barcelonan tuotemerkki ja kuinka se vaikuttaa osallistumispää-töksiin. Pelien osallistujat jaotellaan faneihin ja katsojiin. Tämän tutkimuksen mukaan voidaan määrittää menestyksekkään urheilumatkailukohteen ominaisuudet. Määrällinen tutkimusmenetelmä valittiin tutkimukseen. Vastaukset kerättiin Internet kyselylomakkeella. 4D tuotemerkki teoria ja henkilökohtainen motivaatio teoria joka on sovellettu urheilu katsojiin. Tutkimuksessa saatiin selville katsojat osallistuvat joukkueen itsensä vuoksi. Joukkue nähdään lahjakkaana ja se pelaa viihdyttävää jalkapalloa. Noin puolet vastaajista luokiteltiin joukkueen faneina ja loput vain osallistujina jotka eivät ole erityisemmin kiinnostuneina joukkueesta. Kuitenkin joukkueen kannatus ei ole tärkein asia osallistua peleihin. Brändin vahvin puoli on toiminnallinen ulottuvuus. Toiminnallinen ulottuvuus viittaa ensisijaisiin hyötyihin