Päivähoidon kasvattajien tietämys varhaiskasvatuksen periaatteista omahoitajuuden näkökulmasta
Gustafsson, Henna; Tarpio, Anne (2012)
Gustafsson, Henna
Tarpio, Anne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien tietämystä omahoitajuuden taustalla olevista varhaiskasvatuksen periaatteista.
Tutkimuksemme on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta. Aineistonanalyysimenetelmänä käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksesta, omahoitajuudesta, kiintymyssuhdeteoriasta, kasvatuskumppanuudesta sekä pienryhmäpedagogiikasta.
Tutkimukseemme osallistui kahdeksan päivähoidon varhaiskasvattajaa Seinäjoen alueen neljästä eri päiväkodista.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että kaikki varhaiskasvattajat olivat tietoisia omahoitajuuden käsitteistä. Tutkittavista päiväkotiryhmistä yksi toteutti omahoitajamenetelmää ja neljä käytti menetelmää soveltuvin osin. Varhaiskasvattajien tietotaito todettiin ammatillisesti monipuoliseksi. Kyselylomakkeiden vastaukset arjen eri tilanteista kuvastivat varhaiskasvattajien tietoisuutta omahoitajuuden taustalla olevista käsitteistä.
Sensitiivinen ja ammattitaitoinen varhaiskasvatus ei vaadi omahoitajuutta. Varhaiskasvattajille tulisi kuitenkin tarjota mahdollisuus osallistua ammatillisiin koulutuksiin. Tämän osaamisen kautta taataan laadukasta varhaiskasvatusta ja hyvinvoiva lapsi.
Tutkimuksemme on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta. Aineistonanalyysimenetelmänä käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksesta, omahoitajuudesta, kiintymyssuhdeteoriasta, kasvatuskumppanuudesta sekä pienryhmäpedagogiikasta.
Tutkimukseemme osallistui kahdeksan päivähoidon varhaiskasvattajaa Seinäjoen alueen neljästä eri päiväkodista.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että kaikki varhaiskasvattajat olivat tietoisia omahoitajuuden käsitteistä. Tutkittavista päiväkotiryhmistä yksi toteutti omahoitajamenetelmää ja neljä käytti menetelmää soveltuvin osin. Varhaiskasvattajien tietotaito todettiin ammatillisesti monipuoliseksi. Kyselylomakkeiden vastaukset arjen eri tilanteista kuvastivat varhaiskasvattajien tietoisuutta omahoitajuuden taustalla olevista käsitteistä.
Sensitiivinen ja ammattitaitoinen varhaiskasvatus ei vaadi omahoitajuutta. Varhaiskasvattajille tulisi kuitenkin tarjota mahdollisuus osallistua ammatillisiin koulutuksiin. Tämän osaamisen kautta taataan laadukasta varhaiskasvatusta ja hyvinvoiva lapsi.