Urasuunnitteluorientaation kehittäminen tukee oppijaa kokonaisvaltaisesti
Laajala, Tiina; Lehtelä, Pirjo-Liisa; Mäki-Hakola, Hanne; Jussila, Ari (2021)
Laajala, Tiina
Lehtelä, Pirjo-Liisa
Mäki-Hakola, Hanne
Jussila, Ari
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172388
Tiivistelmä
Urasuunnitteluvalmiuksien kehittämistä korostetaan nykyisin osana elinikäisen oppimisen prosessia. Nämä valmiudet ja taidot varustavat yksilön suuntaamaan urapolkuaan ja elämäänsä. Hyvät urasuunnittelu- ja työllistymistaidot antavat yksilölle muuttuvassa työelämässä tarvittavia välineitä ja työkaluja ennakoida muutoksia ja mukautua niihin.
Urasuunnittelutaidoilla sekä niihin läheisesti liittyvillä työllistymistaidoilla on tämän lisäksi keskeinen merkitys opiskelijan hyvinvoinnin kannalta. Artikkelissa tarkastellaan kirjoittajien hahmottelemaa urasuunnitteluorientaation käsitettä jäsentämään tätä kokonaisuutta. Urasuunnitteluorientaatiota konkretisoidaan ammatillisen toisen asteen koulutuksen tutkinnon perusteiden näkökulmasta.
Retu-hankkeessa kehitetty digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline CREAR on työkalu, jota voi hyödyntää ohjauskeskusteluissa opiskelijoiden hyvinvointiin ja urasuunnitteluorientaatioon liittyvien asioiden tunnistamisessa. CREAR-mittari toimii hyvinvointia ja urasuunnitteluvalmiuksia tukevana ohjauksen apuvälineenä ja keskustelun virittäjänä. Ammatillisen koulutuksen ohella myös korkeakoulujen olisi tarjottava mahdollisuus opiskelijoille kehittää urasuunnittelutaitoja koulutuksen aikana. Omien vahvuuksien ja kiinnostusten löytäminen sekä työelämäsuhteen luominen koulutuksen aikana auttaa sitoutumaan opintoihin ja kehittämään osaamisidentiteettiä opintopolun vuorovaikutuksellisissa suhteissa ja verkostoissa. On olennaista, että opiskelijaa ohjataan suunnittelemaan jatko-opintojaan ja työuraansa ensimmäisistä opiskelukuukausista alkaen.
Urasuunnittelutaidoilla sekä niihin läheisesti liittyvillä työllistymistaidoilla on tämän lisäksi keskeinen merkitys opiskelijan hyvinvoinnin kannalta. Artikkelissa tarkastellaan kirjoittajien hahmottelemaa urasuunnitteluorientaation käsitettä jäsentämään tätä kokonaisuutta. Urasuunnitteluorientaatiota konkretisoidaan ammatillisen toisen asteen koulutuksen tutkinnon perusteiden näkökulmasta.
Retu-hankkeessa kehitetty digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline CREAR on työkalu, jota voi hyödyntää ohjauskeskusteluissa opiskelijoiden hyvinvointiin ja urasuunnitteluorientaatioon liittyvien asioiden tunnistamisessa. CREAR-mittari toimii hyvinvointia ja urasuunnitteluvalmiuksia tukevana ohjauksen apuvälineenä ja keskustelun virittäjänä. Ammatillisen koulutuksen ohella myös korkeakoulujen olisi tarjottava mahdollisuus opiskelijoille kehittää urasuunnittelutaitoja koulutuksen aikana. Omien vahvuuksien ja kiinnostusten löytäminen sekä työelämäsuhteen luominen koulutuksen aikana auttaa sitoutumaan opintoihin ja kehittämään osaamisidentiteettiä opintopolun vuorovaikutuksellisissa suhteissa ja verkostoissa. On olennaista, että opiskelijaa ohjataan suunnittelemaan jatko-opintojaan ja työuraansa ensimmäisistä opiskelukuukausista alkaen.