Intranet erikoiskaupan myymäläkäytössä : Case Intersport Finland Oy
Virtanen, Anssi; Vuotila, Otto (2012)
Virtanen, Anssi
Vuotila, Otto
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034077
Tiivistelmä
Intranet on löytänyt viimeisen kymmenen vuoden aikana paikkansa yritysten ja yhteisöjen sisäisessä viestinnässä. Useissa yrityksissä se on jopa tärkein ja käytetyin päivittäisen viestinnän foorumi. Yritykset ja toimialat ovat keskenään erilaisia, eikä intranet aina välttämättä sovellu suoraan jokaisen yrityksen sisäisen viestinnän keskeisimmäksi välineeksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia intranetin käyttökelpoisuutta toimeksiantajana toimivan Intersport-ketjun myymälätyöskentelyssä, pääsääntöisesti myyjien käytössä. Tämän opinnäytetyön osana on myös tuotettu polkupyörämyynnin tukimateriaali Intersportin intranetiin. Sen tarkoituksena on tarjota polkupyörämyynnin parissa työskentelevälle henkilökunnalle kootusti tietoa polkupyörämyyntiin liittyvistä asioista. Työn teoriaosuudessa perehdytään organisaation sisäiseen viestintään sekä intranetiin useiden eri lähteiden kautta.
Keskeisenä osana opinnäytetyötä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja haastateltavat koostuivat pääsääntöisesti Intersport-myymälöiden polkupyöräkauppaan osallistuvista myyntineuvottelijoista sekä kauppiaista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykyisessä muodossaan intranet ei tuo kovinkaan suurta lisärvoa myymälähenkilökunnalle toimeksiantajan tapauksessa. Toimeksiantajan nykyinen intranet on suunniteltu lähinnä kauppiaille ja myymäläpäälliköille, eikä valtaosalla myyjistä ole erityistä tarvetta intranetin käytölle. Vastaajat olivat myös pääsääntöisesti tyytyväisiä sisäisen viestinnän nykytilaan. Tutkimuksen mukaan myymälähenkilökunnalla olisi kuitenkin aikaa ja halukkuutta intranetin käyttöön. Intranetin sisältöä laajentamalla myös enemmän myyjille relevantilla sisällöllä, sekä markkinoimalla intranetiä ketjun sisällä myös myyjille, voitaisiin yhtenäistää sekä tehostaa ketjun sisäistä viestintää. Intranetiin voitaisiin jatkossa lisätä mm. koulutus- ja perehdytysmateriaaleja sekä tukimateriaaleja myös muille tuoteryhmille/osastoille. Näillä toimenpiteillä intranetillä olisi mahdollista luoda lisäarvoa niin myyjille, kuin myös ketjun toiminnalle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia intranetin käyttökelpoisuutta toimeksiantajana toimivan Intersport-ketjun myymälätyöskentelyssä, pääsääntöisesti myyjien käytössä. Tämän opinnäytetyön osana on myös tuotettu polkupyörämyynnin tukimateriaali Intersportin intranetiin. Sen tarkoituksena on tarjota polkupyörämyynnin parissa työskentelevälle henkilökunnalle kootusti tietoa polkupyörämyyntiin liittyvistä asioista. Työn teoriaosuudessa perehdytään organisaation sisäiseen viestintään sekä intranetiin useiden eri lähteiden kautta.
Keskeisenä osana opinnäytetyötä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja haastateltavat koostuivat pääsääntöisesti Intersport-myymälöiden polkupyöräkauppaan osallistuvista myyntineuvottelijoista sekä kauppiaista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykyisessä muodossaan intranet ei tuo kovinkaan suurta lisärvoa myymälähenkilökunnalle toimeksiantajan tapauksessa. Toimeksiantajan nykyinen intranet on suunniteltu lähinnä kauppiaille ja myymäläpäälliköille, eikä valtaosalla myyjistä ole erityistä tarvetta intranetin käytölle. Vastaajat olivat myös pääsääntöisesti tyytyväisiä sisäisen viestinnän nykytilaan. Tutkimuksen mukaan myymälähenkilökunnalla olisi kuitenkin aikaa ja halukkuutta intranetin käyttöön. Intranetin sisältöä laajentamalla myös enemmän myyjille relevantilla sisällöllä, sekä markkinoimalla intranetiä ketjun sisällä myös myyjille, voitaisiin yhtenäistää sekä tehostaa ketjun sisäistä viestintää. Intranetiin voitaisiin jatkossa lisätä mm. koulutus- ja perehdytysmateriaaleja sekä tukimateriaaleja myös muille tuoteryhmille/osastoille. Näillä toimenpiteillä intranetillä olisi mahdollista luoda lisäarvoa niin myyjille, kuin myös ketjun toiminnalle.