Esimiespalautteen merkitys alaisten motivoitumisessa ja sitoutumisessa, Case Alko Oy
Hannula, Tiia (2012)
Hannula, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024053
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa Alkolle siitä, miten alaiset kokevat esimiespalautteen vaikutukset omassa motivaatiossaan ja sitoutumisessaan. Tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin lisäksi sitä, onko palautteen anto nykyisellään riittävällä tasolla. Opinnäytetyössä tuodaan esiin alaisten esittämiä ehdotuksia, joiden avulla nykyisen esimiespalautteen laatua ja määrää voitaisiin kehittää. Tähän opinnäytetyöhön liittyneen tutkimuksen pääkysymyksenä oli: ”Miten alaiset kokevat esimiespalautteen vaikutukset omassa motivoitumisessaan?”
Tutkimus toteutettiin ajanjaksolla lokakuu 2011 – maaliskuu 2012 ja siinä yhdistettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistonkeruu suoritettiin tekemällä kyselytutkimus kokonaisotannalla kaikkiin Suomen Alkoihin, sekä teemahaastattelemalla kolmea yrityksen työntekijää. Kysely lähetettiin e-lomakkeen sisältävänä linkkinä myymäläsähköposteihin, jonka kautta halukkailla oli kuukausi aikaa vastata siihen. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Kyselyn aineistonkeruussa saatiin vastauksia 79:ltä myyjältä. Kyselyn tuloksia täydentämään suoritettiin vielä teemahaastattelut, joissa alaiset esittivät tarkempia näkemyksiä aiheesta. Kyselyssä saaduissa tuloksissa selkeimpänä esiin nousivat naisten ja miesten väliset erot palautteen merkityksen kokemisessa. Iällä tai työsuhteen pituudella taas ei ollut merkittäviä vaikutuksia siihen, kuinka työntekijä palautteen saamisen kokee. Teemahaastatteluissa esiin nousi huomio, että työntekijät ovat yksilöitä ja kokevat palautteen saamisen hyvin eri tavoin. Kaikki työntekijät eivät kaipaa motivoituakseen palautetta, vaikkakin kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että palautteen saaminen on yleisesti ottaen tärkeää. Tärkeänä huomiona esiin nousi myös, kuinka työntekijä ei voi pidemmän päälle kehittyä työssään, ellei hän saa palautetta. Sekä kyselyssä että teemahaastatteluissa saatujen tulosten perusteella palautteen saamisella nähtiin olevan yhteys myös sitoutumiseen ja työntekijän intoon työskennellä organisaatiossaan.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa Alkon työntekijöistä on motivoituneita. Lähes puolet kyselyyn vastanneista henkilöistä piti motivaatiotaan vähintään hyvänä, mutta osa jopa erinomaisena. Myymälätasolla palautteen saaminen on kuitenkin suhteellisen vähäistä, ja se vaikuttaa heikentävästi ainakin osalla työntekijöiden motivaatioon. Selkeänä ilmiönä tuloksissa näkyi palautemäärän vaikutus työmotivaatioon. Jos palautemäärää pystyttäisiin nostamaan nykyisestä tasosta esimerkiksi siihen, että palautetta saataisiin kerran kuukaudessa, se nostaisi erityisesti huonosti tai erittäin huonosti motivoituneiden sitoutumista.
Tutkimus toteutettiin ajanjaksolla lokakuu 2011 – maaliskuu 2012 ja siinä yhdistettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistonkeruu suoritettiin tekemällä kyselytutkimus kokonaisotannalla kaikkiin Suomen Alkoihin, sekä teemahaastattelemalla kolmea yrityksen työntekijää. Kysely lähetettiin e-lomakkeen sisältävänä linkkinä myymäläsähköposteihin, jonka kautta halukkailla oli kuukausi aikaa vastata siihen. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Kyselyn aineistonkeruussa saatiin vastauksia 79:ltä myyjältä. Kyselyn tuloksia täydentämään suoritettiin vielä teemahaastattelut, joissa alaiset esittivät tarkempia näkemyksiä aiheesta. Kyselyssä saaduissa tuloksissa selkeimpänä esiin nousivat naisten ja miesten väliset erot palautteen merkityksen kokemisessa. Iällä tai työsuhteen pituudella taas ei ollut merkittäviä vaikutuksia siihen, kuinka työntekijä palautteen saamisen kokee. Teemahaastatteluissa esiin nousi huomio, että työntekijät ovat yksilöitä ja kokevat palautteen saamisen hyvin eri tavoin. Kaikki työntekijät eivät kaipaa motivoituakseen palautetta, vaikkakin kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että palautteen saaminen on yleisesti ottaen tärkeää. Tärkeänä huomiona esiin nousi myös, kuinka työntekijä ei voi pidemmän päälle kehittyä työssään, ellei hän saa palautetta. Sekä kyselyssä että teemahaastatteluissa saatujen tulosten perusteella palautteen saamisella nähtiin olevan yhteys myös sitoutumiseen ja työntekijän intoon työskennellä organisaatiossaan.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa Alkon työntekijöistä on motivoituneita. Lähes puolet kyselyyn vastanneista henkilöistä piti motivaatiotaan vähintään hyvänä, mutta osa jopa erinomaisena. Myymälätasolla palautteen saaminen on kuitenkin suhteellisen vähäistä, ja se vaikuttaa heikentävästi ainakin osalla työntekijöiden motivaatioon. Selkeänä ilmiönä tuloksissa näkyi palautemäärän vaikutus työmotivaatioon. Jos palautemäärää pystyttäisiin nostamaan nykyisestä tasosta esimerkiksi siihen, että palautetta saataisiin kerran kuukaudessa, se nostaisi erityisesti huonosti tai erittäin huonosti motivoituneiden sitoutumista.