Hallinto-oikeuksien esittelijöiden osaamisen johtaminen
Toivonen, Minna (2012)
Toivonen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten hallinto-oikeuksien esittelijöiden osaamisen johtaminen hoidetaan alueellisissa hallinto-oikeuksissa. Osaamisen johtaminen on laaja käsite, joten tutkimuksessa pääosin keskityttiin osaamisen kehittämiseen ja selvittämään millaisen koulutuksen esittelijät kokevat tarpeelliseksi. Kyselytutkimus tehtiin hallinto-oikeuden esittelijöille, ylituomareille, hallintopäälliköille ja jaostojen puheenjohtajille. Heidän vastaustensa perusteella hahmoteltiin tämän hetkistä tilannetta ja pyrittiin keräämään hyviä toimintatapoja.
Opinnäytetyössä keskityttiin pelkästään hallinto-oikeuksien esittelijöiden osaamisen johtamiseen, koska heidän kohdalla tätä oli vähän tutkittu. Oikeusministeriön koulutusyksikön kannalta oli myös hyvä keskittyä vain tähän ryhmään, sillä tutkimuksen perusteella saatiin taustatietoa tuleville koulutuksille.
Lisäksi mielenkiintoa tutkittavaa aihetta kohtaan lisäsi se, että koulutuspalautteiden pohjalta koulutuksen tarpeellisuuden kohdentaminen virastoissa oikeille henkilöille tuntui olevan tarpeen. Palautteista kävi ilmi, kuinka samoissa työtehtävissä olevat kokivat saman koulutuksen hyvin eri tavalla. Miten virastoista koulutukseen tulevat henkilöt on valittu ja miten sitä voisi kohdentaa, jotta kouluttaminen olisi tehokasta ja tarkoituksen mukaista?
Opinnäytetyön pohjaksi tehtiin virastoihin toimitettava sähköinen kyselylomake. Opinnäytetyön yhteenvetona ja tehdyn kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vastausten perusteella virastoissa toimitaan hyvin eritavoilla. Toisilla osaamisen johtaminen on suunnitelmallista ja hyvin järjestetty kun taas joissakin virastoissa siihen ei ole kiinnitetty ihan yhtä paljon huomiota. Esittelijöiden ja johtajien kokemukset osaamisen johtamisesta olivat osittain hyvin erilaisia.
Opinnäytetyössä keskityttiin pelkästään hallinto-oikeuksien esittelijöiden osaamisen johtamiseen, koska heidän kohdalla tätä oli vähän tutkittu. Oikeusministeriön koulutusyksikön kannalta oli myös hyvä keskittyä vain tähän ryhmään, sillä tutkimuksen perusteella saatiin taustatietoa tuleville koulutuksille.
Lisäksi mielenkiintoa tutkittavaa aihetta kohtaan lisäsi se, että koulutuspalautteiden pohjalta koulutuksen tarpeellisuuden kohdentaminen virastoissa oikeille henkilöille tuntui olevan tarpeen. Palautteista kävi ilmi, kuinka samoissa työtehtävissä olevat kokivat saman koulutuksen hyvin eri tavalla. Miten virastoista koulutukseen tulevat henkilöt on valittu ja miten sitä voisi kohdentaa, jotta kouluttaminen olisi tehokasta ja tarkoituksen mukaista?
Opinnäytetyön pohjaksi tehtiin virastoihin toimitettava sähköinen kyselylomake. Opinnäytetyön yhteenvetona ja tehdyn kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vastausten perusteella virastoissa toimitaan hyvin eritavoilla. Toisilla osaamisen johtaminen on suunnitelmallista ja hyvin järjestetty kun taas joissakin virastoissa siihen ei ole kiinnitetty ihan yhtä paljon huomiota. Esittelijöiden ja johtajien kokemukset osaamisen johtamisesta olivat osittain hyvin erilaisia.